Under våren 2016 kommer Content Central att lansera en bildbank med svenska bilder för redaktionellt bruk. Därför betatestar vi just nu med fotografer som får ladda upp bilder.

Detta steg av betatestet syftar till att med ett begränsat urval av fotografer få så många bilder som möjligt uppladdade under relativt kort tid.
•    Ladda bara upp bilder som du kommer att vilja sälja!
•    Bilderna kommer i nuläget endast att finnas för redaktionellt bruk och behöver därför ingen modellrelease.
•    Notera eventuella önskemål, funktioner, brister osv.

Värt att veta först:
•    I nuläget kan du bara ladda upp bilder samt sätta titel, beskrivning och taggar. Inget annat.
•    Ladda bara upp jpg-bilder i RGB, helst med högsta kvalitet.
•    Har du lagt in titel, beskrivning och taggar via exempelvis Adobe Lightroom så kommer dessa uppgifter att läggas in automatiskt på Content Central.
•    Utseende, design och förhandsvisningar kommer att förändras löpande.

Vi tar gärna emot feedback om det finns synpunkter, önskemål, buggar osv.

Content Centrals redaktör Åsa Mjörndal tipsar här om vad som är bra att tänka på när du lägger in artiklar till försäljning.

1. Om du skrivit en artikel där en person medverkar är det viktigt att ha med åtminstone en högupplöst bild på personen. Om bild saknas på en icke offentlig person är det väldigt svårt för mediekunderna att hitta fotografi via bildtjänster och arkiv och det gör att din artikel blir svårsåld. (Om intervjupersonen är en känd person är sannolikheten större att det går att hitta bild på annat håll, men finns en bild med i din artikel underlättar det för mediekunden som slipper leta.)

Tips:

  • Om du träffar intervjupersonen, se till att ta några bilder med mobilen om du inte har en "riktig" kamera. Dessa duger oftast, åtminstone som mindre bild i kombination med genrebild.
  • Om det är en känd person, kolla om det finns pressbilder som du kan ladda ned och bifoga till din artikel.
  • När du gör en intervju på uppdrag – fråga alltid intervjupersonen om det är okej att artikeln eventuellt publiceras i fler medier.

2. Det är skillnad på bindestreck och talstreck. Vid citat ska talstreck (även kallat tankstreck) och mellanslag användas innan första bokstaven. Alltså inte bindestreck.

EXEMPEL FEL:
-Jag ska gå och handla affären.
EXEMPEL RÄTT:
– Jag ska gå och handla på affären.

Talstreck får du fram på följande sätt:
Mac OS X: genom tangentkombinationen Alt + bindestreck.
Windows: skrivs med Alt+0150 (håll inne Alt och knappa 0150 på numeriska tangentbordet).

3. Se över din artikel innan du laddar upp den. Finns det tidsangivelser i den som gör att den är tidsbunden? (Snart ska…, Förra veckan…, Nästa år…) Finns referenser till den tidning du först skrev den för? (X-tidningen har träffat kvinnan som…) Rensa bort/skriv om så din artikel blir så tidlös som möjligt!

4. Ladda upp högupplösta bilder. Om du vill kontrollera storleken på en bild kan du hovra över den med musen när du sparat din artikel. Då ser du antal pixlar och hur stort bilden kan tryckas i god kvalitet.

5. Lägg lite tid på din ”Säljande beskrivning” av artikeln. Det är den som ska locka potentiella köpare att klicka sig in, läsa och köpa just din artikel. Detsamma gäller förstås avseende rubriken.

camilla2

Kul att du har kommit i gång med Content Central! Camilla Björkman, chefredaktör för tidningen Driva Eget och författare till boken Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist, har gjort en djupdykning på sajten och ger här 10 vanliga misstag hon har sett bland skribenterna.
 
1. Du har ingen intervjuperson
Detta är den vanligaste fällan när du säljer vanliga, journalistiska artiklar. Det kan till exempel vara en artikel i stil med ”8 råd för hur du blir en bra chef” eller ”10 misstag frilansjournalister gör” fast utan någon expert som är intervjuad. Då undrar jag som redaktör genast: VEM kommer med dessa tips? Man får känslan av att skribenten i fråga fått feeling och skrivit ihop artikeln på fem minuter. Om du då inte råkar vara en välkänd ledarskapsexpert (eller frilansjournalistexpert i detta fall) är risken att jag går vidare. Självklart finns det undantag där en intervjuperson inte behövs, t ex historia, recept, krönikor och sudokus.
 
2. Du säljer fel typ av material
Precis som med frilansartiklar du säljer till en redaktion finns det mer efterfrågan på vissa artiklar, mindre på andra. Artiklar som generellt är svårare (men ladda upp dem ändå, man vet aldrig!) är krönikor, debattartiklar/åsiktstexter och inaktuella intervjuer som passade bra där och då men som nu inte funkar alls. Artiklar som är bättre: guider med experter (gärna riktigt nördiga), caseartiklar eller livsstilsartiklar om något fenomen.
 
3. Du sätter luddiga rubriker
Rubriker är ett superbra sätt att fånga en redaktörs uppmärksamhet. Men det är inte säkert att en rubrik som funkade i papperstidningen du skrev för går lika bra nu när du ska sälja den på nytt. Skriv om dina rubbar så att de blir så tydliga som möjligt. Exempel på rubriker från Content Central som jag gillar:
•    Välj rätt värmepump
•    Anställda köpte företaget
•    Spara tusenlappar på varmvattnet
•    Han har lika svårt att sova som att hålla sig vaken
•    Apparna som ger dig koll på tiden
•    Velande mångsysslare? Då kan du vara en scanner! (denna köpte jag själv)
 
4. Du blandar in dig själv
Skilj på debattartiklar, krönikor och vanliga artiklar. Blanda inte in dig själv i vanliga artiklar. Kom ihåg: som journalist ska du vara oberoende. Alla artiklar där man får en känsla av att skribenten i fråga driver en tes går därför bort. Då får du i så fall skriva ett debattinlägg eller en krönika.
 
5. Du har inte med all information
Är artikeln publicerad tidigare? Skriv då ut det. Inte? Skriv ut det också. Andra uppgifter som är bra att veta? Skriv så mycket du bara kan. Annars måste redaktören själv ta reda på informationen och då blir det genast ett moment till = risk att man surfar vidare. Skriv hemskt gärna om intervjupersonen är kontaktad och medveten om att det kan bli en till publicering – det är guld värt för en redaktör.
 
6. Du taggar inte tillräckligt brett
Jag har själv av en slump hittat artiklar om företagande som inte var taggade med det ordet. Fundera därför på varje artikel: vilka olika segment av tidningar kan vara intresserade av din artikel? Tänk brett och tagga hellre för mycket än för lite.
 
7. Du lägger inte upp allt ditt material
Detta är en klassiker. Man orkar inte lägga ut allt man har i lådorna, utan lägger ut någon enstaka grej och blir besviken när det inte plingar till på pengakontot. Avsätt en dag och brassa på med allt superbt du har! Och rekommendera dina vänner att göra samma sak. Ju mer material, desto fler redaktörer som vill kika in – och desto mer försäljning blir det.
 
8. Du säljer recept med bilder som inte håller
Recept är generellt stapelvara. Det som oftast är värdefullt för redaktioner är fina bilder. Lägg därför krut på dem.
 
9. Du sätter fel pris
Prissättning är en svår puck, men man får testa sig fram. Jag tycker att du ska tänka så här: Det får inte kännas som att det kostar lika mycket som att lägga ut artikeln på en frilans. Då kan hen ju lika gärna göra det. Var gränsen går är olika för olika tidningar. Men jämför med vad du själv fakturerat för artiklar i samma nisch. Som redaktör vill man känna att man har gjort ett kap. ”Men dumpar jag inte frilansmarknaden då?” tänker du kanske. Jag kan bara tala för mig själv – och min frilansbudget blir inte mindre för att jag köper av Content Central. Tvärtom kan jag då lägga mer krut på nybeställda jobb som jag kanske inte kunnat göra om jag inte sparat in på ett annat knäck.  
 
10. Du får dåligt självförtroende
Efter denna långa lista kanske du drabbas av dåligt självförtroende och tänker: ”Nu vågar jag inte lägga ut artikel x eller artikel y, den är säkert dålig”. Men stopp! Ju fler artiklar som ligger ute desto mer snurr blir det på sajten. Så även om en artikel inte blir såld kan det leda till att en annan blir det. Upp med allt du har – men ha med dig dessa tips i framtiden. Lycka till!

bild more selling

Skriver du frilansartiklar och/eller recensioner för lokal dagspress eller lokala gratistidningar? Blir du rik på det? Nej, trodde inte det… Det är ingen hemlighet att lokalatidningar ofta har snåla frilansbudgetar och det märks förmodligen när du säljer in jobb. Men här kommer ett tips på hur du kan utöka lönen för mödan.


Att vara frilansjournalist och att försörja sig på att skriva kan vara fantastiskt! Under en bra arbetsdag får man uttrycka sig, vara kreativ, träffa trevliga människor och lära sig nya saker. Vissa tycker att det är världens bästa yrke och journalistutbildningarna fortsätter att ha många sökande. Men handen på hjärtat: visst hade det väl varit trevligt att kunna plocka ut lite mer lön?

Förhoppningsvis lyckas du få det pris du vill ha för ditt material när du säljer in det, men det finns ett sätt du kan få ännu mer – nämligen genom att återförsälja dina artiklar via Content Central, som fungerar som ett komplement till dina vanliga kunder. Content Central förmedlar i första hand material med lite längre livslängd, som exempelvis nöje, feature, recept, livsstil och resereportage. Via tjänsten laddar du enkelt upp dina artiklar, sätter ditt eget pris och bestämmer vilka medier som får köpa det.

Säg att du till exempel har sålt en filmrecension till en lokaltidning i Skåne. Du har lagt ner tid och möda på din text och jobbet är gjort. Då finns det inget som säger att din recension inte skulle platsa i en gratistidning i exempelvis Norrbotten också. Filmen du har recenserat går ju faktiskt upp på biograferna över hela landet. Eller så har du testat sällskapsspel för en mindre tidning i Dalarna och fått ihop en artikel som ju självklart fungerar lika bra för läsare i övriga delar av landet. (Och kanske köps ditt material av en tidning som du inte ens visste fanns, vilket gör att du plötsligt har en ny kontakt att vända dig till när du ska pitcha in artikelidéer.)

Du kan dessutom undvika att en andrapublicering av din text sker inom samma geografiska område som den publicerades första gången. Genom att blockera valda regioner, medietyper eller enskilda titlar när du laddar upp din artikel bestämmer du själv vilka som får och vilka som inte får köpa ditt material. Så det är alltså ingen risk att ditt speltest publiceras i Dalarna igen.

Många av dina artiklar med lite längre hållbarhet fungerar förmodligen i andra delar av Sverige – och gör de inte det de kan de kanske enkelt fixas till för att fungera för nya läsare. Och när du väl skrivit en bra artikel vore det väl fint att få betalt för den en andra – eller tredje – gång. Kolla in vad du har i arkiven som kan passa att återanvända, och ha Content Central i bakhuvudet när du skriver framöver. Då kan du redan vid intervjutillfället fråga intervjupersoner om det är okej för dem att artikeln publiceras igen, eller fundera över hur du på ett enkelt sätt skulle kunna vinkla om materialet så att det gåt att sälja vidare.

Det är helt gratis att lägga upp sitt material hos Content Central. Vid en försäljning tar CC i stället en provision baserad på ditt försäljningspris. Så testa! Du har inget att förlora – men extra inkomst att vinna.

Här kan du läsa mer om vilka rättigheter du har till dina artiklar: http://www.frilansenager.nu/saljafrilansmaterial/

ContentCentral profilContent Central lanserade vid årsskiftet möjligheten för sina innehållsleverantörer att fylla i en utökad profilinformation. Det handlar om att ange allt från tidigare yrken och erfarenhet till vilka språk man behärskar språk och exempel på tidigare kunder. Men – vad ska det vara bra för egentligen? Är det mödan värt att göra en utökad profil? Ja, i alla fall om man vill ha chans att få frilansuppdrag via Content Central.

Alla medlemmar på Content Central har en egen profilsida. Hittills har den till största delen bestått av en kort presentationstext som visats i samband med varje artikel en skribent laddat upp. Profilinformationen har varit viktig för att profilera tjänstens artikelförfattare och bygga trovärdighet gentemot potentiella köpare. Nu utökas profilinformationen med en mängd olika informationsrutor.
– Funktionen är inspirerad av LinkedIn och syftet är att medier lätt ska kunna hitta rätt kompetens för olika typer av frilansuppdrag. I den utökade profilen kan man på ett mycket tydligt och överskådligt sätt framhäva sina kompetenser och sin erfarenhet, säger Joachim Ljungquist, vd för Content Central.

Ska kunna ge frilansuppdrag
Lanseringen av den utökade profilen är ett steg i att utveckla den nya så kallade ”pitch/brief”-funktionen som Content Central planerar att dra igång. Där ska innehållsleverantörer kunna pitcha in artikelidéer till valda redaktioner och medier ska i sin tur kunna lägga ut uppdrag på frilansar med rätt kompetens och/eller geografisk placering. Tjänsten kommer att vara gratis och Content Central tar heller ingen provision på förmedlade uppdrag.
– Det blir ett nytt verktyg för våra medlemmar att få frilansuppdrag som ska bli otroligt spännande att dra igång, säger Joachim Ljungquist.
Exakt när ”pitch/brief” drar igång kan han dock inte säga i nuläget.
 – Nej, först måste tillräckligt många av våra innehållsleverantörer fylla i sin utökade profil. Det här ska bli bra, och därför vill vi ha en stor bas av kompetenta frilansar i systemet innan vi börjar marknadsföra funktionen mot uppdragsgivare.
Det finns de som är mer intresserade av att få nya uppdrag via CC än att ladda upp och sälja färdiga artiklar. Hur ser du på det?
– Självklart kan man vara medlem och bara använda tjänsten för att få nya uppdrag, men det är också så att artiklar som laddas upp till försäljning fungerar som en portfolio på profilsidan. Så laddar du upp artiklar har potentiella uppdragsgivare referenser på hur du skriver, vilket kan öka chanserna att en arbetsgivare väljer just dig för ett nytt uppdrag.

Ständigt förbättringsarbete
Detta är första versionen av den utökade profilen och den är på intet sätt klar, berättar Joachim Ljungquist.
– Vi kommer ständigt att fortsätta utveckla alla delar av vår tjänst för att den ska bli så bra den bara kan bli. Och finns det bra tips och synpunkter hos våra skribenter på vad vi kan förbättra tar vi givetvis gladeligen emot dem.

Självfallet är både medlemskap och profilsida kostnadsfritt på Content Central. Dessutom stärker profilsidan förtroendet för artikelskribenten när medier köper färdiga artiklar.

FAKTA
I den första versionen av utökad profil ingår:
- profilfoto
- kort presentationstext
- huvudämnen och sekundära ämnen
- yrken och erfarenhet
- utbildningar
- språk
- färdigheter (exempelvis olika typer av journalistik och dataprogram)
- urval av tidigare uppdragsgivare

1. ARTIKEL

Skriv in din rubrik
Tänk på att göra den så spännande, informativ och välformulerad som möjligt för att locka köparen att läsa just din artikel.

Välj kategori
Det går bara

att lägga in sin artikel under en kategori.

Skriv en säljande beskrivning
Den säljande beskrivningen är den text som potentiella köpare ser först när de söker en artikel. Det är den texten som ska locka till att klicka sig in och läsa just din artikel. Ibland fungerar det att använda ingressen som säljande beskrivning, men inte alltid. Oavsett om du använder ingressen eller skriver något annat i den säljande beskrivningen är det viktigt med en bra krok. Försök fånga intresse, men var hellre tydlig än gåtfull. Skriv inte alltför kort!

Tagga din artikel
Ju mer du taggar din artikel med relevanta sökord desto större chans är det att din artikel dyker upp när en potentiell köpare söker efter ett visst ämne.

Skriv din ingress
Se innan du sparar artikeln till att ingressen matchar brödtexten, d.v.s. att du inte utlovar något i ingressen som sedan saknas i din brödtext.

Skriv brödtext
Tänk på att ”tvätta brödtexten ren” så den kan säljas och publiceras igen. Saker man bör ändra/ta bort kan vara:

  • Tidsangivelser (t.ex. ”Förra veckan när Sverige tog hem guldet så….” eller ”Som det stod i gårdagens tidning så…”)
  • Referenser till tidigare artiklar (t.ex. om artikeln ingått i en artikelserie: ”Nästa vecka ska det handla om…”)
  • Referenser till tidningar som artikeln tidigare varit publicerad i (t.ex. ”Tidningskurirens reporter NN gav sig ut för att …”)

Läs också igenom din text ett extra varv – även om du använt ett stavningsprogram. När man omarbetar texter är det lätt att ord eller delar av meningar blir kvar i och med att man kanske klipper och klistrar i sin text. Om dessa ord är rättstavade slinker de igenom stavningsprogrammens kontroll. Det kan också lätt bli felsyftningar eller tempusfel när man skriver om lite för att anpassa texten för återbruk.

2. TILLÄGG
Här fyller du i om du har extramaterial till din artikel. Det kan handla om faktarutor, källor eller länkar du vill ska ingå.

3. BILDER
Bilder som laddas upp måste vara högupplösta bilder i formatet JPG eller TIF/TIFF och självklart måste du ha rätt att använda dem.
I raden för byline behöver du bara skriva namn på fotograf och/eller rättighetsinnehavare eftersom ”Foto:” dyker upp automatiskt när du sparar artikeln.
Var noga med att skriva bildtexter. Särskilt viktigt är det om artikeln handlar om människor – finns ingen bildtext är det omöjligt för en potentiell köpare att avgöra vem som är vem på bilden.

4. PUBLICERING
Ev. tidigare publicering
Här fyller du i var och NÄR din artikel eventuellt varit publicerad tidigare. Observera att även nätpublikationer ska anges. Så snart en text varit tillgänglig för allmänheten, exempelvis via en blogg, anses den ha varit publicerad tidigare.

Ev. första publiceringsdatum
Det datum du fyller i här är den tidpunkt då din artikel blir synlig för potentiella köpare. Du kanske har lovat en tidning eller intervjuperson att vänta med en återpublicering till ett visst datum.

Ev. sista publiceringsdatum
Här fyller du i ifall det finns ett ”bäst-före-datum” för din artikel. Har du exempelvis skrivit om höstmodet eller en text som passar bäst inför ett evenemang, som ett OS eller Melodifestivalen, kan texten kännas gammal efter en viss tidpunkt. Klicka då i ett datum i rutan ”Ev. sista publiceringsdatum” för när du tycker att texten ska bli osynlig för medieköpare.

Meddelande till köparen
Här kan du fylla i om det är något som köparen bör veta. Tänk på att tanken är att en köpare ska kunna ladda hem en artikel för publicering på sekunden – även om det är mitt i natten. Då finns ingen möjlighet att ha ytterligare kontakt med en artikelförfattare. Så undvik att erbjuda extra saker som extra bilder, andra vinklar eller omskrivningar av artikeln i den här rutan. Undvik också att erbjuda köpslående om priset på artikeln.

Meddelande till Content Central
Här fyller du i om det är något bara vi på Content Central bör veta. Inga köpare ser texten i denna ruta, däremot kan Content Central se vad du skriver i ”Meddelande till köparen”, så du behöver inte skriva samma sak på två ställen.

Exkludering
Här väljer du vilka medier som du INTE vill sälja ditt material till genom att bocka för regioner, medietyper eller enskilda titlar. Du kan välja och kombinera vilka du exkluderar som du behagar.
När nya medier läggs till på listan kommer du att få bocka i om du vill att de också ska kunna köpa dina artiklar, så du behöver inte oroa dig för att dina artiklar köps av de du inte vill sälja till.

5. PRIS

Totalpris publiceringsrätt
Det här priset anger du om du vill sälja till flera olika tidningar och om din artikel tidigare varit publicerad. Priset du anger är exklusive moms (och inklusive sociala avgifter m.m.). Du anger det ”utpris” som gäller för medieköparen.
Från ditt angivna pris kommer vår försäljningsprovision att frånräknas.

Totalpris exklusiv publicering
Här kan du ange ett pris för att sälja en exklusiv publicering av din artikel, men bara om den aldrig tidigare publicerats.
Du anger också hur stor del av priset som avser eventuella bilder eftersom det är olika momssatser på redaktionell text och bilder.
Behöver du fråga om något är det bara att höra av sig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lycka till!

Njut av att skriva!
Skriv varje dag! Läs tidningar och böcker! Se på nyheterna för att hålla dig uppdaterad. Om du inte tycker om att skriva, läsa, träffa nya människor och att jobba mot deadlines - då ska du nog välja ett annat yrke.

Övning ger färdighet!
Stenografi kanske verkar antikt i mobilrapporteringens tidevarv, men det kommer alltid att finnas tillfällen då tekniken sviker dig och du får förlita dig på dig själv. Då kan det vara praktiskt att kunna anteckna snabbt och korrekt och därför gäller det att öva på det. Samma gäller för att skriva ihop själva artikeln. Öva, öva, öva!

För dagbok!
Inte bara för att öva på att skriva, utan också för att en dagbok kan vara bra att gå tillbaka till om man behöver minnas ett namn på en person från förr eller att kolla när olika saker hänt.

Ha en kamera till hands!
Även om du ofta samarbetar med en fotograf kan det vara bra att själv kunna ta bilder. Även om bilderna inte ska användas för publicering kan de bli en inspiration när du ska sätta dig ner och formulera din artikel.

Ha alltid med dig papper och penna!
Du vet aldrig när du springer på något du vill skriva om. Anteckna så fort du hittar en bra story så idén inte faller i glömska.

Var villig att träffa nya människor!
Journalistik handlar om möten med andra. Känner du dig obekväm inför främlingar måste du försöka jobba på det. En bra journalist är inte rädd för att ställa frågor till obekanta människor.

Kontakter och nätverkande
Utan kontakter och källor är det svårt att få fram de berättelser du behöver för att kunna göra ditt jobb. Odla dina kontakter och ta vara på dem.

Skriv sakligt och sanningsenligt!
Förvräng inte fakta, citera korrekt, låt alla parter komma till tals. Och håll din egen åsikt utanför.

Utöka ditt ordförråd!
Bestäm dig för att lära dig minst ett nytt ord per dag. Slå upp ord som du inte förstår så fort du stöter på dem. Ett rikt språk hjälper dig att skriva nyanserat och varierat och minskar risken för upprepningar. Om du är osäker på ett ord och inte kan kolla upp det: använd ett du är säker på!

Var dig själv!
Även om man kan inspireras av förebilder kan man aldrig vara någon annan än sig själv. Hitta din egen stil, din egen ton och din egen identitet som skribent.

Var öppensinnad!
Det finns en story överallt! Du kan snubbla över en potentiell artikel där du minst anar det. Det gäller bara att ha ett öppet sinne. Var uppmärksam och tålmodig så upptäcker du artikeln som du har framför dig.

Ställ öppna frågor!
Vill du ha berättande svar kan du inte ställa ja- och nejfrågor. Öppna i stället upp för intervjupersonen genom att börja frågorna med: ”Berätta om när…”, ”Hur var det att…?” ”Hur tänkte du när…”, ”Vad känner du…” Öppna frågor ger dig mer information.

Var alltid redo!
Ibland är det de enklaste saker som förstör för oss. Om du ska arbeta som journalist behöver du alltid ha med dig fler än en penna (och kulspetspennor fungerar dåligt i regn, så ha blyertspennor också…).

Kom ihåg dina läsare/lyssnare/tittare!
Varje gång du arbetar gäller det att tänka på sin publik och att rätta sig efter dem.

Att skriva ned berättelsen
Om du förstår berättelsens struktur kommer den nästan att skriva sig själv. Även om du snubblar över årets scoop spelar det ingen roll om du inte vet hur du ska förmedla det/få ned det på pränt. Ett tips om man inte vet var man ska börja är att tänka sig att man skriver ett brev till en vän. Ett annat råd är att tänka att man ska berätta storyn och inte skriva den.

Kolla allt!
Stavning, namn, datum, citat, siffror, adresser, grammatik, mellanslag, interpunktion…

Utmana det rådande läget!
2000-talets journalistik har många delar som är väldigt annorlunda jämfört med den som dina äldsta kollegor lärdes upp med. Om du har möjlighet: kolla in hur de jobbar. Inte bara för att lära hantverket av dem, utan också för att kanske hitta saker som de kan förändra när det gäller arbetssätt.

Var multikompetent!
Var inte rädd att prova nya saker. Modern journalistik innefattar mer än bara traditionell rapportering.

Var hårdhudad…
Det kommer att finnas tillfällen när det hettar till och livet som journalist känns tufft. Då är det viktigt att vara uthållig och att kunna komma igen.
Behåll inspirationen! Du är bevisligen intresserad av att skriva – annars skulle du ha valt ett annat yrke. När det känns tungt gäller det att försöka komma ihåg att du har ett jobb där du får träffa intressanta människor, du får lära dig nya saker om nya ämnen och du får vara kreativ genom att uttrycka dig.

1. ARTIKEL

Skriv in din rubrik
Tänk på att göra den så spännande, informativ och välformulerad som möjligt för att locka köparen att läsa just din artikel.

Välj kategori
Det går bara att lägga in sin artikel under en kategori.

Skriv en säljande beskrivning
Den säljande beskrivningen är den text som potentiella köpare ser först när de söker en artikel. Det är den texten som ska locka till att klicka sig in och läsa just din artikel. Ibland fungerar det att använda ingressen som säljande beskrivning, men inte alltid. Oavsett om du använder ingressen eller skriver något annat i den säljande beskrivningen är det viktigt med en bra krok. Försök fånga intresse, men var hellre tydlig än gåtfull. Skriv inte alltför kort!

Tagga din artikel
Ju mer du taggar din artikel med relevanta sökord desto större chans är det att din artikel dyker upp när en potentiell köpare söker efter ett visst ämne.

Skriv din ingress
Se innan du sparar artikeln till att ingressen matchar brödtexten, d.v.s. att du inte utlovar något i ingressen som sedan saknas i din brödtext.

Skriv brödtext
Tänk på att ”tvätta brödtexten ren” så den kan säljas och publiceras igen. Saker man bör ändra/ta bort kan vara:

  • Tidsangivelser (t.ex. ”Förra veckan när Sverige tog hem guldet så….” eller ”Som det stod i gårdagens tidning så…”)
  • Referenser till tidigare artiklar (t.ex. om artikeln ingått i en artikelserie: ”Nästa vecka ska det handla om…”)
  • Referenser till tidningar som artikeln tidigare varit publicerad i (t.ex. ”Tidningskurirens reporter NN gav sig ut för att …”)

Läs också igenom din text ett extra varv – även om du använt ett stavningsprogram. När man omarbetar texter är det lätt att ord eller delar av meningar blir kvar i och med att man kanske klipper och klistrar i sin text. Om dessa ord är rättstavade slinker de igenom stavningsprogrammens kontroll. Det kan också lätt bli felsyftningar eller tempusfel när man skriver om lite för att anpassa texten för återbruk.

2. TILLÄGG
Här fyller du i om du har extramaterial till din artikel. Det kan handla om faktarutor, källor eller länkar du vill ska ingå.

3. BILDER
Bilder som laddas upp måste vara högupplösta bilder i formatet JPG eller TIF/TIFF och självklart måste du ha rätt att använda dem.
I raden för byline behöver du bara skriva namn på fotograf och/eller rättighetsinnehavare eftersom ”Foto:” dyker upp automatiskt när du sparar artikeln.
Var noga med att skriva bildtexter. Särskilt viktigt är det om artikeln handlar om människor – finns ingen bildtext är det omöjligt för en potentiell köpare att avgöra vem som är vem på bilden.

4. PUBLICERING
Ev. tidigare publicering
Här fyller du i var och NÄR din artikel eventuellt varit publicerad tidigare. Observera att även nätpublikationer ska anges. Så snart en text varit tillgänglig för allmänheten, exempelvis via en blogg, anses den ha varit publicerad tidigare.

Ev. första publiceringsdatum
Det datum du fyller i här är den tidpunkt då din artikel blir synlig för potentiella köpare. Du kanske har lovat en tidning eller intervjuperson att vänta med en återpublicering till ett visst datum.

Ev. sista publiceringsdatum
Här fyller du i ifall det finns ett ”bäst-före-datum” för din artikel. Har du exempelvis skrivit om höstmodet eller en text som passar bäst inför ett evenemang, som ett OS eller Melodifestivalen, kan texten kännas gammal efter en viss tidpunkt. Klicka då i ett datum i rutan ”Ev. sista publiceringsdatum” för när du tycker att texten ska bli osynlig för medieköpare.

Meddelande till köparen
Här kan du fylla i om det är något som köparen bör veta. Tänk på att tanken är att en köpare ska kunna ladda hem en artikel för publicering på sekunden – även om det är mitt i natten. Då finns ingen möjlighet att ha ytterligare kontakt med en artikelförfattare. Så undvik att erbjuda extra saker som extra bilder, andra vinklar eller omskrivningar av artikeln i den här rutan. Undvik också att erbjuda köpslående om priset på artikeln.

Meddelande till Content Central
Här fyller du i om det är något bara vi på Content Central bör veta. Inga köpare ser texten i denna ruta, däremot kan Content Central se vad du skriver i ”Meddelande till köparen”, så du behöver inte skriva samma sak på två ställen.

Exkludering
Här väljer du vilka medier som du INTE vill sälja ditt material till genom att bocka för regioner, medietyper eller enskilda titlar. Du kan välja och kombinera vilka du exkluderar som du behagar.
När nya medier läggs till på listan kommer du att få bocka i om du vill att de också ska kunna köpa dina artiklar, så du behöver inte oroa dig för att dina artiklar köps av de du inte vill sälja till.

5. PRIS

Totalpris publiceringsrätt
Det här priset anger du om du vill sälja till flera olika tidningar och om din artikel tidigare varit publicerad. Priset du anger är exklusive moms (och inklusive sociala avgifter m.m.). Du anger det ”utpris” som gäller för medieköparen.
Från ditt angivna pris kommer vår försäljningsprovision att frånräknas.

Totalpris exklusiv publicering
Här kan du ange ett pris för att sälja en exklusiv publicering av din artikel, men bara om den aldrig tidigare publicerats.
Du anger också hur stor del av priset som avser eventuella bilder eftersom det är olika momssatser på redaktionell text och bilder.
Behöver du fråga om något är det bara att höra av sig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lycka till!

Content Central kommer att utveckla tjänsterna vi erbjuder hela tiden, men som det ser ut just idag passar relativt tidlösa feature-artiklar bäst att lägga in. Att vi satsar på detta nu i uppstarten är för att vi vill locka så många potentiella kunder som möjligt och då tror vi på att erbjuda material som har lång livslängd. Magasin består till huvudsak av featurematerial och dagstidningar består av upp till 30-40% av featurematerial så det finns ett stort underlag.
Vi utökar nu antalet kategorier som man kan lägga in material under. Under varje kategori finns ett antal exempel/rubrikförslag som kan ge en fingervisning om vad man kan ladda upp.


NÖJE & KULTUR

Film
Recensioner (från 21 juli)
Vem var Ingmar Bergman
Film noir – cynism, korruption och mord
Så arbetar en stuntman/maskör/kostymmakare
Anime – Japans tecknade film
Tystnad- tagning! Så fungerar det bakom kamerorna

Musik
Recensioner (framför allt  skivor än av konserter? - från 21 juli)
Porträtt av aktuella band/ artister/tonsättare/låtskrivare
Så föddes punken
Musikinstrument
Dementa blir friskare av musik
Så har Spotify påverkat musikindustrin
Festivaldöden härjar i Sverige – så gör överlevarna
Musik som har förändrat världen

Litteratur
Bokrecensioner (från 21 juli)
Porträtt av författare
Så blir du en bättre skribent!
Lena Ackebo, serietecknare
Test: Vilken litterär huvudperson är du?
Så skulle Strindberg skriva om han levde på 2000-talet
En bestseller blir till – författare berättar om arbetet med att skriva en bok
Datorer, läsplattor och böcker –hur påverkas barns lärande i den digitala tidsåldern
5 talböcker att ladda hem till semestern
Amazon – utgivarnas fiende, men läsarnas vän?

Spel
Recensioner (från 21 juli)
Trender i spelbranschen
Sällskapsspelen vi minns
Pacman och andra kultispel
Datorspel – påverkar de oss?
Så kommer spelen att styras inom en snar framtid
Det svenska spelundret – bland mojänger och kungar


SAMHÄLLE

Ekonomi
Så sparar du till drömsemestern
Hitta bästa bolånet för dig
Sms-lån – vår tids skuldfälla?
Konsumenträtten – starkare än du tror
Vem är det på tjugan? Om personerna i plånboken
Tio tips som väsentligt förbättrar din privatekonomi

Medicin & forskning
Myter om sömn
Forskare och deras upptäckter
Huskurerna som botar förkylning
Stora framsteg inom cancerforskningen
Emma överlevde en hjärtattack
Bill Gates och utmaningen att utrota polio

Politik
Supervalåret 2014 och svenskarna
Porträtt av politiker
EU – så funkar det
Att rösta – en demokratisk skyldighet?
Analys av Europas högervindar
Att leva i en diktatur
Det svenska riksdagsvalet – så går det till

Miljö & klimat
Global uppvärmning – vad händer?
Framtidens energikällor
Norrsken, regnbågar och cykloner
Våra vanligaste molntyper 
Så många vindkraftverk behövs för att ersätta kärnkraften
Enkla sätt för din familj att minska er miljöpåverkan
Om alla bilar i Sverige var miljöbilar…
Kol, olja och alternativen
Bli klimatsmart!
Källsortera rätt!


Näringsliv & arbete
Annorlunda yrken
Så skriver du ett CV
Mobbing på arbetsplatsen
Monika Andersson är styrelseproffs
Vågar du starta eget?
Så förhandlar du dig till högre lön
Detta har Sveriges framgångsrika företag från 200-talet gemensamt
Visst kan man kombinera familj och karriär
Statistik från Försäkringskassan under VM och OS de senaste 10 åren
Världens farligaste yrken


MAT & DRYCK

Recept
Vin- & dryckesrecensioner (från 21 juli)
Så blir du en grillmästare
Hamburgaren – från snabbmatsrestaurangen till finkrogen
Udda mat från världens alla hörn
Ordna en vinprovning


TEKNIK

Fotografering
5 bästa apparna för den fotointresserade
Produkttest: Vilken mobilkamera är bäst?
Lyckas med semesterbilderna
Så blir du bättre på att filma
Fototrender
Sveriges mest kända fotografer
Hasselblad, rymden och idag

IT, datorer & prylar
Så surfar du säkrare
Svenska uppfinningar i världen
TOR – det censurfria nätverket
Bästa tipsen för datorköpet
Johanna blev av med sitt spelberoende
Allt du behöver veta om Bitcoin
Integritet på nätet vs. Facebook och sociala medier
Nättroll, näthatare och modern mobbning

Motor
Framtidens drivmedel
Extrema bilsporter
Så kör du i en rondell
Volvo PV – bilen som skulle möta freden
Framtiden för elbilen


LIVSSTIL

Resor
Resereportage
Turista i din närmiljö
10 tips som gör resan enklare
Äventyrssemester
Så lyxig är egentligen en kryssning
Jorden runt på 8 månader
Restips för introverta
Miljömedveten semester som ekoturist

Mode
Höstens hetaste färger
Svenska modedesigners
Klassiskt svenskt mode i världen
Återbruka - så moderniserar du dina gamla plagg
Second hand – här för att stanna
Bikinin – så kom den till
Svenska supermodeller
Modetrender – vem skapar dem?
Från mamelucker till stringtrosa
Tryck din egen sjal

Barn & ungdom
Barn har också rätt – om Barnkonventionen
Mobbing – hur löser man problemet?
Barn i andra länder
Leksaker förr och nu
Bli av med din acne
De 10 bästa böckerna för din nyblivna tonåring
Veckopeng eller inte?
När bästisen sviker
Från springlek till datorspel
Öka din säkerhet på internet

Skönhet & välbefinnande
Vårens snyggaste festfrisyrer
Skäggtrender
Mindfulness och stresshantering
Gör din egen ansiktsmask
Fem olika massagemetoder
Vi lägger oss under kniven – om trender inom skönhetsoperationer
Sluta röka – bästa tipsen
Spa – kom ifrån vardagen
Så får du snyggare naglar
Går håravfall att bota?
Skönhetsideal genom tiderna

Familj, kärlek & relationer
Så många separationer sker efter semestern
Swingers, partnerbyten och andra äventyr – en trend?
Förbättra din dejtingteknik på nätet
Sommarflörten – när höstmörkret faller på
Skilsmässa – hur går man vidare?
Frivillig och ofrivillig barnlöshet
Hur hjälper man någon som är mobbad?
När en anhörig blir svårt sjuk
Min bästa vän – tre kompispar berättar om sin vänskap
Så får du fart på lusten
Hur jämställt är ditt förhållande? Testa här!


HUS & HEM

Gör-det-själv
Så bygger du ett eget Attefall-hus
Enkla sätt att få ordning i hallen
Städtips inför det oväntade besöket
Bästa tipsen för hemmafixaren
Vad behöver jag bygglov för?
Allt du behöver veta om att bygga nytt hus
Förbered sommarstugan inför vintern
Att tänka på när du väljer husförsäkring
Anlita mäklare eller sälja själv?
Att anlita hantverkare
Bästa tipsen för att undvika vattenskador

Inredning
Så målar du om hemma
Smarta uppfinningar för hemmet
Vinterns tapettrender
Gör en tavelvägg
Belysningens ABC
Fixa coolaste barnrummet
Så pimpar du dina loppisfynd

Trädgård
Så får du snyggaste gräsmattan
Inspireras av engelska trädgårdar!
Odla dina egna grönsaker
Kampen mot ogräset
Ta hand om dina trädgårdsmöbler
Trädgårdens olika säsonger
Odla på balkongen
Trädgårdstrender
Fem tips för att slippa skadedjur
Hur beskär man ett fruktträd?


SPORT & FRITID

Träning & fitness
Latat dig i sommar? Kom i gång med träningen!
Sexpack på sex veckor
Tio steg för att bättra på flåset
Sportsverige i världstoppen – antal medaljer i förhållande till befolkningen
Udda sporter
Träningsvärk och skavsår – så lindrar du besvären
Yoga – träning för både kropp och själ
Så blir du bäst när det gäller – lär av idrottarna!

Hobby & fritid
Vad hände med frimärkssamlarna? Finns de?
Har svenskarna mindre fritid idag än för tjugo år sedan?
Kalle samlar på sillburkar
Så virkar du fina julgransprydnader
Så funkar en förening
Bingo – bara för pensionärer?

Djur & natur
Bina håller på att försvinna och det rubbar naturen
Jag och mitt husdjur
Exotiska djur
Djuren som gör mer nytta än du tror
Hjälte-djur
Så sköter du ett akvarium

ÖVRIGT
Religion
Drömmar
Astrologi
Kända kriminalfall
Tatueringar
Retorik – så vinner du diskussionen…
Seder och bruk
Visste-du-att
Kommande lagändringar
Världsrekord
m.m

Det här var bara exempel på typen av material som kan passa på Content Central. Hoppas listan inspirerar till att plocka fram den där artikeln du redan skrivit eller till att skriva något nytt som går att sälja till någon annan och/eller ladda upp hos oss.