10 vanliga misstag frilansjournalister gör på Content Central

camilla2

Kul att du har kommit i gång med Content Central! Camilla Björkman, chefredaktör för tidningen Driva Eget och författare till boken Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist, har gjort en djupdykning på sajten och ger här 10 vanliga misstag hon har sett bland skribenterna.
 
1. Du har ingen intervjuperson
Detta är den vanligaste fällan när du säljer vanliga, journalistiska artiklar. Det kan till exempel vara en artikel i stil med ”8 råd för hur du blir en bra chef” eller ”10 misstag frilansjournalister gör” fast utan någon expert som är intervjuad. Då undrar jag som redaktör genast: VEM kommer med dessa tips? Man får känslan av att skribenten i fråga fått feeling och skrivit ihop artikeln på fem minuter. Om du då inte råkar vara en välkänd ledarskapsexpert (eller frilansjournalistexpert i detta fall) är risken att jag går vidare. Självklart finns det undantag där en intervjuperson inte behövs, t ex historia, recept, krönikor och sudokus.
 
2. Du säljer fel typ av material
Precis som med frilansartiklar du säljer till en redaktion finns det mer efterfrågan på vissa artiklar, mindre på andra. Artiklar som generellt är svårare (men ladda upp dem ändå, man vet aldrig!) är krönikor, debattartiklar/åsiktstexter och inaktuella intervjuer som passade bra där och då men som nu inte funkar alls. Artiklar som är bättre: guider med experter (gärna riktigt nördiga), caseartiklar eller livsstilsartiklar om något fenomen.
 
3. Du sätter luddiga rubriker
Rubriker är ett superbra sätt att fånga en redaktörs uppmärksamhet. Men det är inte säkert att en rubrik som funkade i papperstidningen du skrev för går lika bra nu när du ska sälja den på nytt. Skriv om dina rubbar så att de blir så tydliga som möjligt. Exempel på rubriker från Content Central som jag gillar:
•    Välj rätt värmepump
•    Anställda köpte företaget
•    Spara tusenlappar på varmvattnet
•    Han har lika svårt att sova som att hålla sig vaken
•    Apparna som ger dig koll på tiden
•    Velande mångsysslare? Då kan du vara en scanner! (denna köpte jag själv)
 
4. Du blandar in dig själv
Skilj på debattartiklar, krönikor och vanliga artiklar. Blanda inte in dig själv i vanliga artiklar. Kom ihåg: som journalist ska du vara oberoende. Alla artiklar där man får en känsla av att skribenten i fråga driver en tes går därför bort. Då får du i så fall skriva ett debattinlägg eller en krönika.
 
5. Du har inte med all information
Är artikeln publicerad tidigare? Skriv då ut det. Inte? Skriv ut det också. Andra uppgifter som är bra att veta? Skriv så mycket du bara kan. Annars måste redaktören själv ta reda på informationen och då blir det genast ett moment till = risk att man surfar vidare. Skriv hemskt gärna om intervjupersonen är kontaktad och medveten om att det kan bli en till publicering – det är guld värt för en redaktör.
 
6. Du taggar inte tillräckligt brett
Jag har själv av en slump hittat artiklar om företagande som inte var taggade med det ordet. Fundera därför på varje artikel: vilka olika segment av tidningar kan vara intresserade av din artikel? Tänk brett och tagga hellre för mycket än för lite.
 
7. Du lägger inte upp allt ditt material
Detta är en klassiker. Man orkar inte lägga ut allt man har i lådorna, utan lägger ut någon enstaka grej och blir besviken när det inte plingar till på pengakontot. Avsätt en dag och brassa på med allt superbt du har! Och rekommendera dina vänner att göra samma sak. Ju mer material, desto fler redaktörer som vill kika in – och desto mer försäljning blir det.
 
8. Du säljer recept med bilder som inte håller
Recept är generellt stapelvara. Det som oftast är värdefullt för redaktioner är fina bilder. Lägg därför krut på dem.
 
9. Du sätter fel pris
Prissättning är en svår puck, men man får testa sig fram. Jag tycker att du ska tänka så här: Det får inte kännas som att det kostar lika mycket som att lägga ut artikeln på en frilans. Då kan hen ju lika gärna göra det. Var gränsen går är olika för olika tidningar. Men jämför med vad du själv fakturerat för artiklar i samma nisch. Som redaktör vill man känna att man har gjort ett kap. ”Men dumpar jag inte frilansmarknaden då?” tänker du kanske. Jag kan bara tala för mig själv – och min frilansbudget blir inte mindre för att jag köper av Content Central. Tvärtom kan jag då lägga mer krut på nybeställda jobb som jag kanske inte kunnat göra om jag inte sparat in på ett annat knäck.  
 
10. Du får dåligt självförtroende
Efter denna långa lista kanske du drabbas av dåligt självförtroende och tänker: ”Nu vågar jag inte lägga ut artikel x eller artikel y, den är säkert dålig”. Men stopp! Ju fler artiklar som ligger ute desto mer snurr blir det på sajten. Så även om en artikel inte blir såld kan det leda till att en annan blir det. Upp med allt du har – men ha med dig dessa tips i framtiden. Lycka till!