Fyll i profilen – den kan ge uppdragen

ContentCentral profilContent Central lanserade vid årsskiftet möjligheten för sina innehållsleverantörer att fylla i en utökad profilinformation. Det handlar om att ange allt från tidigare yrken och erfarenhet till vilka språk man behärskar språk och exempel på tidigare kunder. Men – vad ska det vara bra för egentligen? Är det mödan värt att göra en utökad profil? Ja, i alla fall om man vill ha chans att få frilansuppdrag via Content Central.

Alla medlemmar på Content Central har en egen profilsida. Hittills har den till största delen bestått av en kort presentationstext som visats i samband med varje artikel en skribent laddat upp. Profilinformationen har varit viktig för att profilera tjänstens artikelförfattare och bygga trovärdighet gentemot potentiella köpare. Nu utökas profilinformationen med en mängd olika informationsrutor.
– Funktionen är inspirerad av LinkedIn och syftet är att medier lätt ska kunna hitta rätt kompetens för olika typer av frilansuppdrag. I den utökade profilen kan man på ett mycket tydligt och överskådligt sätt framhäva sina kompetenser och sin erfarenhet, säger Joachim Ljungquist, vd för Content Central.

Ska kunna ge frilansuppdrag
Lanseringen av den utökade profilen är ett steg i att utveckla den nya så kallade ”pitch/brief”-funktionen som Content Central planerar att dra igång. Där ska innehållsleverantörer kunna pitcha in artikelidéer till valda redaktioner och medier ska i sin tur kunna lägga ut uppdrag på frilansar med rätt kompetens och/eller geografisk placering. Tjänsten kommer att vara gratis och Content Central tar heller ingen provision på förmedlade uppdrag.
– Det blir ett nytt verktyg för våra medlemmar att få frilansuppdrag som ska bli otroligt spännande att dra igång, säger Joachim Ljungquist.
Exakt när ”pitch/brief” drar igång kan han dock inte säga i nuläget.
 – Nej, först måste tillräckligt många av våra innehållsleverantörer fylla i sin utökade profil. Det här ska bli bra, och därför vill vi ha en stor bas av kompetenta frilansar i systemet innan vi börjar marknadsföra funktionen mot uppdragsgivare.
Det finns de som är mer intresserade av att få nya uppdrag via CC än att ladda upp och sälja färdiga artiklar. Hur ser du på det?
– Självklart kan man vara medlem och bara använda tjänsten för att få nya uppdrag, men det är också så att artiklar som laddas upp till försäljning fungerar som en portfolio på profilsidan. Så laddar du upp artiklar har potentiella uppdragsgivare referenser på hur du skriver, vilket kan öka chanserna att en arbetsgivare väljer just dig för ett nytt uppdrag.

Ständigt förbättringsarbete
Detta är första versionen av den utökade profilen och den är på intet sätt klar, berättar Joachim Ljungquist.
– Vi kommer ständigt att fortsätta utveckla alla delar av vår tjänst för att den ska bli så bra den bara kan bli. Och finns det bra tips och synpunkter hos våra skribenter på vad vi kan förbättra tar vi givetvis gladeligen emot dem.

Självfallet är både medlemskap och profilsida kostnadsfritt på Content Central. Dessutom stärker profilsidan förtroendet för artikelskribenten när medier köper färdiga artiklar.

FAKTA
I den första versionen av utökad profil ingår:
- profilfoto
- kort presentationstext
- huvudämnen och sekundära ämnen
- yrken och erfarenhet
- utbildningar
- språk
- färdigheter (exempelvis olika typer av journalistik och dataprogram)
- urval av tidigare uppdragsgivare