Så lägger du in en artikel till försäljning

1. ARTIKEL

Skriv in din rubrik
Tänk på att göra den så spännande, informativ och välformulerad som möjligt för att locka köparen att läsa just din artikel.

Välj kategori
Det går bara

att lägga in sin artikel under en kategori.

Skriv en säljande beskrivning
Den säljande beskrivningen är den text som potentiella köpare ser först när de söker en artikel. Det är den texten som ska locka till att klicka sig in och läsa just din artikel. Ibland fungerar det att använda ingressen som säljande beskrivning, men inte alltid. Oavsett om du använder ingressen eller skriver något annat i den säljande beskrivningen är det viktigt med en bra krok. Försök fånga intresse, men var hellre tydlig än gåtfull. Skriv inte alltför kort!

Tagga din artikel
Ju mer du taggar din artikel med relevanta sökord desto större chans är det att din artikel dyker upp när en potentiell köpare söker efter ett visst ämne.

Skriv din ingress
Se innan du sparar artikeln till att ingressen matchar brödtexten, d.v.s. att du inte utlovar något i ingressen som sedan saknas i din brödtext.

Skriv brödtext
Tänk på att ”tvätta brödtexten ren” så den kan säljas och publiceras igen. Saker man bör ändra/ta bort kan vara:

  • Tidsangivelser (t.ex. ”Förra veckan när Sverige tog hem guldet så….” eller ”Som det stod i gårdagens tidning så…”)
  • Referenser till tidigare artiklar (t.ex. om artikeln ingått i en artikelserie: ”Nästa vecka ska det handla om…”)
  • Referenser till tidningar som artikeln tidigare varit publicerad i (t.ex. ”Tidningskurirens reporter NN gav sig ut för att …”)

Läs också igenom din text ett extra varv – även om du använt ett stavningsprogram. När man omarbetar texter är det lätt att ord eller delar av meningar blir kvar i och med att man kanske klipper och klistrar i sin text. Om dessa ord är rättstavade slinker de igenom stavningsprogrammens kontroll. Det kan också lätt bli felsyftningar eller tempusfel när man skriver om lite för att anpassa texten för återbruk.

2. TILLÄGG
Här fyller du i om du har extramaterial till din artikel. Det kan handla om faktarutor, källor eller länkar du vill ska ingå.

3. BILDER
Bilder som laddas upp måste vara högupplösta bilder i formatet JPG eller TIF/TIFF och självklart måste du ha rätt att använda dem.
I raden för byline behöver du bara skriva namn på fotograf och/eller rättighetsinnehavare eftersom ”Foto:” dyker upp automatiskt när du sparar artikeln.
Var noga med att skriva bildtexter. Särskilt viktigt är det om artikeln handlar om människor – finns ingen bildtext är det omöjligt för en potentiell köpare att avgöra vem som är vem på bilden.

4. PUBLICERING
Ev. tidigare publicering
Här fyller du i var och NÄR din artikel eventuellt varit publicerad tidigare. Observera att även nätpublikationer ska anges. Så snart en text varit tillgänglig för allmänheten, exempelvis via en blogg, anses den ha varit publicerad tidigare.

Ev. första publiceringsdatum
Det datum du fyller i här är den tidpunkt då din artikel blir synlig för potentiella köpare. Du kanske har lovat en tidning eller intervjuperson att vänta med en återpublicering till ett visst datum.

Ev. sista publiceringsdatum
Här fyller du i ifall det finns ett ”bäst-före-datum” för din artikel. Har du exempelvis skrivit om höstmodet eller en text som passar bäst inför ett evenemang, som ett OS eller Melodifestivalen, kan texten kännas gammal efter en viss tidpunkt. Klicka då i ett datum i rutan ”Ev. sista publiceringsdatum” för när du tycker att texten ska bli osynlig för medieköpare.

Meddelande till köparen
Här kan du fylla i om det är något som köparen bör veta. Tänk på att tanken är att en köpare ska kunna ladda hem en artikel för publicering på sekunden – även om det är mitt i natten. Då finns ingen möjlighet att ha ytterligare kontakt med en artikelförfattare. Så undvik att erbjuda extra saker som extra bilder, andra vinklar eller omskrivningar av artikeln i den här rutan. Undvik också att erbjuda köpslående om priset på artikeln.

Meddelande till Content Central
Här fyller du i om det är något bara vi på Content Central bör veta. Inga köpare ser texten i denna ruta, däremot kan Content Central se vad du skriver i ”Meddelande till köparen”, så du behöver inte skriva samma sak på två ställen.

Exkludering
Här väljer du vilka medier som du INTE vill sälja ditt material till genom att bocka för regioner, medietyper eller enskilda titlar. Du kan välja och kombinera vilka du exkluderar som du behagar.
När nya medier läggs till på listan kommer du att få bocka i om du vill att de också ska kunna köpa dina artiklar, så du behöver inte oroa dig för att dina artiklar köps av de du inte vill sälja till.

5. PRIS

Totalpris publiceringsrätt
Det här priset anger du om du vill sälja till flera olika tidningar och om din artikel tidigare varit publicerad. Priset du anger är exklusive moms (och inklusive sociala avgifter m.m.). Du anger det ”utpris” som gäller för medieköparen.
Från ditt angivna pris kommer vår försäljningsprovision att frånräknas.

Totalpris exklusiv publicering
Här kan du ange ett pris för att sälja en exklusiv publicering av din artikel, men bara om den aldrig tidigare publicerats.
Du anger också hur stor del av priset som avser eventuella bilder eftersom det är olika momssatser på redaktionell text och bilder.
Behöver du fråga om något är det bara att höra av sig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lycka till!