Fem tips från redaktören

Content Centrals redaktör Åsa Mjörndal tipsar här om vad som är bra att tänka på när du lägger in artiklar till försäljning.

1. Om du skrivit en artikel där en person medverkar är det viktigt att ha med åtminstone en högupplöst bild på personen. Om bild saknas på en icke offentlig person är det väldigt svårt för mediekunderna att hitta fotografi via bildtjänster och arkiv och det gör att din artikel blir svårsåld. (Om intervjupersonen är en känd person är sannolikheten större att det går att hitta bild på annat håll, men finns en bild med i din artikel underlättar det för mediekunden som slipper leta.)

Tips:

  • Om du träffar intervjupersonen, se till att ta några bilder med mobilen om du inte har en "riktig" kamera. Dessa duger oftast, åtminstone som mindre bild i kombination med genrebild.
  • Om det är en känd person, kolla om det finns pressbilder som du kan ladda ned och bifoga till din artikel.
  • När du gör en intervju på uppdrag – fråga alltid intervjupersonen om det är okej att artikeln eventuellt publiceras i fler medier.

2. Det är skillnad på bindestreck och talstreck. Vid citat ska talstreck (även kallat tankstreck) och mellanslag användas innan första bokstaven. Alltså inte bindestreck.

EXEMPEL FEL:
-Jag ska gå och handla affären.
EXEMPEL RÄTT:
– Jag ska gå och handla på affären.

Talstreck får du fram på följande sätt:
Mac OS X: genom tangentkombinationen Alt + bindestreck.
Windows: skrivs med Alt+0150 (håll inne Alt och knappa 0150 på numeriska tangentbordet).

3. Se över din artikel innan du laddar upp den. Finns det tidsangivelser i den som gör att den är tidsbunden? (Snart ska…, Förra veckan…, Nästa år…) Finns referenser till den tidning du först skrev den för? (X-tidningen har träffat kvinnan som…) Rensa bort/skriv om så din artikel blir så tidlös som möjligt!

4. Ladda upp högupplösta bilder. Om du vill kontrollera storleken på en bild kan du hovra över den med musen när du sparat din artikel. Då ser du antal pixlar och hur stort bilden kan tryckas i god kvalitet.

5. Lägg lite tid på din ”Säljande beskrivning” av artikeln. Det är den som ska locka potentiella köpare att klicka sig in, läsa och köpa just din artikel. Detsamma gäller förstås avseende rubriken.