För fotografer som vill sälja bilder

Under våren 2016 kommer Content Central att lansera en bildbank med svenska bilder för redaktionellt bruk. Därför betatestar vi just nu med fotografer som får ladda upp bilder.

Detta steg av betatestet syftar till att med ett begränsat urval av fotografer få så många bilder som möjligt uppladdade under relativt kort tid.
•    Ladda bara upp bilder som du kommer att vilja sälja!
•    Bilderna kommer i nuläget endast att finnas för redaktionellt bruk och behöver därför ingen modellrelease.
•    Notera eventuella önskemål, funktioner, brister osv.

Värt att veta först:
•    I nuläget kan du bara ladda upp bilder samt sätta titel, beskrivning och taggar. Inget annat.
•    Ladda bara upp jpg-bilder i RGB, helst med högsta kvalitet.
•    Har du lagt in titel, beskrivning och taggar via exempelvis Adobe Lightroom så kommer dessa uppgifter att läggas in automatiskt på Content Central.
•    Utseende, design och förhandsvisningar kommer att förändras löpande.

Vi tar gärna emot feedback om det finns synpunkter, önskemål, buggar osv.

 

Nästa steg?
Vi arbetar med en lång rad funktioner och verktyg som kommer att implementeras. En av de viktigaste är att kunna gruppera bilder i olika mappar samt att batch-ändra titel, beskrivning och taggar.

Försäljning och priser?
Vi kommer att kontakta ett stort antal fotografer samt bildinköpare hos medier för att försöka komma fram till en så optimal affärs- och prismodell som möjligt. Det mest sannolika i nuläget är kombination av två olika modeller:
•    Fast standardpris för bild samt att den är royaltyfri (för en medietitel), exempelvis XXX kr exkl. moms.
•    Fotografen kan istället ange ett eget pris som överstiger standardpriset samt välja om bilden ska vara royaltyfri eller ej.
I övrigt vill vi erbjuda bland branschens bästa villkor för fotografer  – där du får 70% av försäljningen. För bilder som kommer in under mars 2016 får du 90% vid försäljning hela 2016.

Vi räknar med att försäljningen ska kunna komma igång nu under våren. Först måste vi dock samla på oss tillräckligt många bilder.

Så här gör du!
Logga in på Content Central. I toppmenyn väljer du "Artiklar" och längst nere hittar du "Mina bilder".
När du har hamnat på nästa sida klickar du på knappen "Ladda upp bilder". Du kan välja hur många bilder som helst för samtidig uppladdning – alternativt göra det flera gångar.
Skriv in bildinformation så att bilderna (sedan) blir sökbara: Titel, beskrivning och taggar.

-----------------------------------------

Tips angående bilder


TAGGNING AV BILDER
Bra taggade bilder är själva nyckeln till att just dina bilder ska dyka upp på sökning som en bilköpare gör. Taggarna är viktiga metadata och lagras enligt ett standardsystem (EXIF/IPTC).
Det är absolut att rekommendera att tagga upp bilderna i ett bildhanteringsprogram såsom Lightroom eller Aperture. De taggar som du lägger in lagras i själva bildfilen och följer därför med när du laddar upp bilderna till Content Central. Då hamnar taggarna direkt i sina respektive fält automatiskt och du behöver bara göra eventuella justeringar istället för att fylla i alla fält manuellt.
Självfallet går det att tagga upp bilderna i vårt webbgränssnitt, men det tar lite längre tid att göra det separat. Batchfunktioner kommer dock framöver.
 
De viktigaste taggarna är:
Nyckelordstaggar (Eng: Keywords) – Exempelvis: Polis, polisman, polisbil, brott, trafikbrott, fortkörning
Rubrik (Eng: Headline) – Exempelvis: Polisman stoppar fortkörare
Bildtext (Eng: Description) – om det är tillämpbart. Exempel: Sedan 1 juli 2015 har polisen rätt att stoppa bilister som misstänks köra för fort.
 
Om bilden är platsberoende, tydligt svensk osv så kan det vara väsentligt lättare att sälja sin bild om geotaggar (heter "Plats" i Content Centrals bilduppladdning).
Underplats (Eng: Location): Skolgatan
Ort (Eng: City): Umeå
Delstat/provins (Eng: State/province): Västerbotten
Land (Eng: Country): Sverige
Du rekommenderas också att tagga ditt namn och kontaktuppgifter på sina respektive positioner.
 
Bästa sättet att tagga dina bilder i Lightroom (om du inte redan gör det):
Sannolikt har du de flesta bilder från ett visst fototillfälle i en och samma mapp. Om du går in i den mappen via Lightroom så kan du exempelvis markera 25 bilder av samma typ av motiv och sedan skriva in taggarna ovan och dessa lagras för alla markerade bilder. På så sätt går det supersnabbt och du får bra ordning på bilderna och kan lättare själv effektivare söka bland dem.
Under rubriken "Metadata" i toppmenyn kan du lägga in förinställningar som exempelvis ditt namn och kontaktuppgifter, så läggs de in automatiskt i bildinformationen på alla bilder.
 
 
TÄNK OCKSÅ SUPERLOKALA BILDER
En tydlig trend på mediemarknaden är att antalet lokala medier ökar och att behovet av superlokalt material ökar. Samtidigt blir också redaktionerna mindre och en allt större del av nyhetsrapporteringen sker från skrivborden istället för ute på fältet.
En av Content Centrals tänkta unika selling points är att kunna tillhandahålla bilder som också är superlokala (och täcka hela Sverige) – och som i stort sett ingen annan bildbyrå erbjuder.
 
Alla typer av bilder behövs för att bildsätta artiklar och notiser. Vi tar några exempel:

  • Lokalpolitiker
  • Idrotts- och näringslivsprofiler, musiker/artister samt andra typer av "kändisar" (aktuella och historiska)
  • Evenemang som Umeågalan, festivaler osv
  • Folksamlingar, demonstrationer
  • Skyltar på butiker, nattklubbar, företag, myndigheter, idrottsanläggningar, museer osv
  • Även gatu- och områdesskyltar – exempelvis "Haga", korsningar, rondeller
  • Sevärdheter, parker, statyer
  • Byggnader, gallerior, skolor, universitetet, dagis, bostadsområden, garagelängor
  • Flygplats, buss- och tågstation, sjukhuset osv

 
Dessutom behövs i många fall också såväl sommar- och vinterbilder på utomhusmotiven för att fungera bra i nyhetsrapporteringen. (Självklart även vår och höst).
 
Generella bilder som kan användas egentligen oberoende av själva nyheten/rapporteringen är mycket gångbara. Se gärna exempel här: http://www.contentcentral.se/html/bilder.htm
 
 
ÖVRIGA GENREBILDER
Genrebilder finns det massor av i traditionella bildbanker. Dock är de oftast lite för "tillrättalagda" och kanske för bra ljussatta för att kännas tagna ur verkligheten. Dessutom domineras den typen av bildbanker av bilder som sällan känns särskilt "svenska".
 
Givetvis vill Content Central även hjälpa er att sälja den typen av bilder, vilka kanske fungerar bäst för publicering i magasin.
Men för nyhetssyfte behövs andra typer av genrebilder som kan illustrera en viss nyhet, artikel eller företeelse. Människor får gärna vara med på bilden – men bör vara anonyma om de är i fokus. Det är att föredra om bildkompositionen är vald så att ansikte inte syns. Det kan vara att bilden är tagen bakifrån eller att utsnittet utesluter ansikten. Misslyckade bilder från andra fototillfällen kan alltså här resultera i att de i detta sammanhang fungerar bra.
 
Vi ser alltså två olika typer av genrebilder:
1. Traditionella genrebilder – dvs det som är vanligast på bildbanker. Jul, grönsaker, djur, träning, affärsliv osv. Självklart är vi också intresserade av den typen av bilder.
2. Nyhetsrelaterade genrebilder – mer dokumentär känsla. Bör inte kännas "reklammässiga".
 
Till skillnad mot merparten av andra bildbanker tillåter Content Central motiv som innehåller varumärken – eftersom bilderna ska användas i redaktionella sammanhang. För redaktionellt syfte behövs dessutom ingen modellrelease.
 
EXEMPEL: En bild på en hand som håller i en iPhone med appen "Spotify" på skärmen kan lätt användas som bildsättning till artiklar som handlar om:

  • Musik
  • Spotify (så klart)
  • Teknik
  • Svenska startup-företag
  • Streaming
  • Förändrade konsumentbeteenden
  • Musikindustrin

 
 
LITE INSPIRATION
 
För ett och samma motiv, tänk gärna på att ta flera bilder:

  • Olika vinklar
  • Dagtid/kvällstid
  • Årstid
  • Liggande och stående bilder

Olika utsnitt/bildkompositioner:

  • Skärpa/oskärpa
  • Helhet/inzoomad/beskuren
  • (Del av) person som passerar i förgrunden

 
Hur kan man illustrera olika fenomen med en bild till en artikel?
"Arbetslöshet":

  • Skylt på Arbetsförmedlingen
  • Tidningen Platsjournalen på ett bord / någon som läser Platsjournalen
  • Ansökningsblankett Arbetsjournalen

 
Fundera själv på vilka bilder som skulle kunna illustrera sådant som medier ständigt rapporterar om:

  • Olycka
  • Polisutryckning
  • Inbrott
  • Misshandel
  • Sextrakasserier
  • Vinterkyla
  • Snökaos
  • Superhalka
  • Värmebölja
  • Skattechock
  • Bedrägeri
  • Knivattack
  • Inställd tågtrafik
  • Vård och omsorg
  • Bostadskris
  • Byggboom
  • Bostadsinbrott
  • Bensinpris
  • Vårdkostnader
  • Skuldfällan
  • Olika politiska partier
  • Strömavbrott
  • Sophantering
  • Vattenläcka
  • Åtalas
  • Hyreshöjning
  • Narkotikasmuggling
  • Rattonykterhet
  • Matpriser
  • Socialbidrag
  • Fängelsestraff
  • Böter
  • Socialt utsatta (exempelvis hemlösa, flyktingar, tiggare)
  • Lärarbrist
  • Giftutsläpp
  • Villapriser
  • Lex Maria-anmälan
  • Hackerattack / datorintrång
  • Vilttrafikolycka
  • Skolmaten
  • Pension