JoachimLjungquistBerlin 1600x800

Ett nyutvecklat planeringsverktyg för tidskriftsredaktioner ska ge Umeåföretaget Content Central nya internationella affärer. Flera samarbeten har inletts.

I slutet av 2017 kunde Infotech Umeå berätta att Content Central var i full gång med att utveckla en helt ny tjänst för mediehus. Nu kan Umeåföretagets vd Joachim Ljungquist avslöja mer om satsningen som innebär en lansering av ett helt nytt redaktionsverktyg för tidskrifter och magasin.

– Vi har byggt ett planeringsverktyg för redaktioner som innebär enklare planering och uppföljning av artikelproduktion, säger Joachim Ljungquist på telefon från Berlin där han är på en stor mediemässa.

– Det är ett verktyg för redaktörer som gör att de får bättre kontroll på flöden, arvoden, deadlines och hela processen fram till publiceringsklart.

– Sådana här verktyg finns inom dagspress men inte inom magasinsvärlden. Och de som finns är ofta krångliga system, vi har gjort ett öppet flexibelt system, berättar Joachim Ljungquist.

Viktig komplettering

Content Central har sedan tidigare många internationella användare på den marknadsplats som företaget driver för förmedling av artiklar från frilansjournalister. Det nya redaktionsverktyget kommer att bli en viktig komplettering och vidareutveckling av företagets affärer, menar Joachim Ljungquist.

Pilotkunder testkör

Den mediemässa som Joachim Ljungquist deltar på när Infotech Umeå talar med honom är en av Europas ledande mediemässor, Digital Innovators’ Summit i Berlin. Här finns stora möjligheter att knyta kontakt med en mängd mediehus från 35 länder för att få demonstrera det nya verktyget.

– Vi har på gång ett antal pilotkunder som inom de närmaste veckorna kommer att testköra verktyget, berättar Joachim Ljungquist.

Det nya redaktionsverktyget kommer att finnas på två språk. Svenska för den nationella marknaden i Sverige men även en engelsk version eftersom den stora marknaden finns internationellt.

– I London har vi samarbete med en internationell organisation med 6000 medlemmar från hela världen. Med vårt verktyg skulle dessa magasin kunna erbjudas ett stort mervärde.

Stora förhoppningar

Förhoppningen från Content Central och Joachim Ljungquist är stor på det nya verktyget.

– Jag tror att 70 procent av våra intäkter inom något år kommer att komma från det nya redaktionsverktyget, säger Joachim Ljungquist.

 

Text: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Bild2 CC Lena Joachim Henrik IngenFotocred

Medieföretaget Content Central i Umeå erbjuder en onlinetjänst som kopplar ihop journalister och redaktioner för försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Nu har företaget tagit in 8,7 MSEK från investerare.

Content Central har sedan hösten 2014 hjälpt mediehus och frilansjournalister i Sverige att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Över 3000 frilansjournalister, skribenter och fotografer är anslutna till tjänsten och har laddat upp tusentals artiklar, korsord och bilder till försäljning.

Verksamheten drivs genom bolaget Syndigate AB, som nu har tagit in 8,7 MSEK i riskkapital. Fort Knox och Partnerinvest Norr har tillsammans gått in med 7 MSEK genom nyemission. Dessutom konverterar det Silicon Valley-baserade VC-bolaget 500 Startups ett tidigare utbetalt konvertibellån på 1,7 MSEK till aktier.

– Det känns otroligt skönt att få avsluta denna runda som vi har arbetat med i ungefär tio månader. Att få in Fort Knox och Partnerinvest som lokala investerare känns riktigt bra. De har finansiella muskler, bra kompetens och har viktiga kontaktnät, men framför allt kommer vi att kunna arbeta nära varandra vilket är viktigt i den fas där vi befinner oss i. Till det känns det förstås riktigt spännande att få med 500 Startups i ägarkretsen, vilket kan ge oss intressanta ingångar internationellt, säger Joachim Ljungquist, grundare och vd.

Mediebranschen är under stor strukturomvandling och idag arbetar över 50 procent av världens journalister på frilansbasis. Content Central är en plattform som förenklar distribution, rättigheter och betalning av redaktionellt innehåll.

– Vi har haft dialog angående en investering i Content Central under en längre tid och det känns kul att nu få vara med att föra verksamheten framåt. Bolaget har en intressant lösning som kan vara en viktig pusselbit i den omvandling som mediebranschen genomgår just nu. Dessutom blir plattformsekonomin i allmänhet en allt viktigare affärsmodell, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig för digitala affärskoncept på Fort Knox.

Just nu utvecklas nästa generation av tjänsten med helt ny teknologi, vilket blir företagets första skarpa version. Dessutom pågår arbetet för fullt för en etablering i Storbritannien.

– Jag har haft förmånen att följa bolaget sedan starten och ser verkligen potentialen med att komma ut på den engelskspråkiga marknaden som är mycket större än den svenska. Med anledning av den internationella ambitionen som finns med Content Central vill vi förstås vara med på resan, säger Lena Fridlund Forsgren, investment manager på Partnerinvest Norr.

Investeringen kommer att användas till att öka resurserna för utvecklingsteamet samt för etablering på nya marknader.

Under våren har bolaget vuxit från fyra till åtta anställda.

Content Central är en onlineplattform för att koppla ihop frilansjournalister och redaktioner för att underlätta försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Content Central används av mer än 3000 frilansande journalister, skribenter och fotografer i Sverige. Bland dagens kunder finns några av Sveriges större dags- och kvällstidningar, gratistidningar, magasin och tidskrifter. Verksamheten sysselsätter idag åtta personer. Övriga ägare är Joachim Ljungquist genom bolag, Almi Invest, Digitala Tillväxtkassan/Dohi Venture samt personal och styrelseledamöten.

 cc staff 170212

Medieföretaget Content Central erbjuder en onlinetjänst som kopplar ihop frilansjournalister och redaktioner för försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Nu fördubblar Umeåföretaget antalet anställda från fyra till åtta i en förberedelse inför en bredare lansering av tjänsten.

Content Central har sedan hösten 2014 hjälpt mediehus och frilansjournalister i Sverige att distribuera redaktionellt innehåll. Över 2800 frilansjournalister, skribenter och fotografer är anslutna till tjänsten och har ladat upp tusentals artiklar och bilder till försäljning.

– På kort tid har stora delar av mediekartan ritats om och idag arbetar över femtio procent av världens ca 600 000 journalister på frilansbasis. Därför behövs smarta verktyg som underlättar distribution, rättigheter och betalning av redaktionellt material, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare på Content Central.

Nya medarbetare är Thomas Hedlund, Marie Johansson, Sara Solaiman och Karl Lindfors. Samtliga är baserade på huvudkontoret i Umeå, medan Thomas kommer att arbeta i Stockholm.

– Stockholm är Sveriges nav för medier där de flesta redaktioner och publicister, förutom lokaltidningarna, är baserade. Min roll som kundansvarig redaktör blir att vara nära marknaden och hjälpa nya mediekunder igång med tjänsten, säger Thomas Hedlund.

Thomas Hedlund har en lång erfarenhet som frilansjournalist, journalist och redaktör för såväl svenska som internationella medier.

Marie Johansson kommer närmast från Storbritannien där hon arbetat i tolv år, bland annat hos Sony, som översättare och korrekturläsare samt med sociala medier.

Sara Solaiman har bott i USA i 16 år och har en kandidatexamen i journalistik samt har arbetat som producent för tv-reklam i Indonesien. Hon kom till Sverige för två år sedan och har arbetat med videoproduktion och sociala medier för Humlab vid Umeå universitet. 

Både Marie och Sara har titeln Content Manager och kommer att ansvara som redaktörer samt arbeta med företagets marknadsföring och sociala medier.

Karl Lindfors har nyligen avslutat en C#/ASP.NET-utbildning och har börjat arbeta som utvecklare i IT-teamet.

Utöver dessa fyra har teamet även förstärkts av utvecklingspraktikant samt en utvecklare på konsultbasis.

– Vi har nu testat av marknaden med ett slimmat team och får äntligen möjlighet att skala upp, fokusera och utveckla både vår tjänst och vår affär. Såväl utvecklingsteam och försäljningsteam får nu en välbehövlig förstärkning med internationell erfarenhet som behövs för att ta företaget till nya marknader, säger Joachim Ljungquist.

Under sommaren kommer nästa generation av tjänsten att lanseras med helt ny teknologi, vilket blir företagets första skarpa version.

For mer information:

Joachim Ljungquist, 0738-47 98 01, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Content Central är en onlinetjänst för att koppla ihop frilansjournalister och redaktioner för att underlätta försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Content Central används redan av mer än 2800 frilansande journalister, skribenter och fotografer i Sverige.Bland dagens kunder finns några av Sveriges större dags- och kvällstidningar, kund- och gratistidningar, magasin och tidskrifter. 

Är du intresserad av att få arbeta med en modern lösning där du har stora möjligheter att styra arbetet och produkten? Vi söker dig som är en duktig systemutvecklare med bred teknisk kompetens som vill skapa lösningar du själv känner stolthet inför.

Vi söker både full-stack, back-end, front-end utvecklare - och för denna tjänst mer fokus på front-end.  Vi ser det viktigare att vi hittar rätt person än rätt förkunskaper. Våra huvudsakliga teknologier är C#/.NET och React.JS.

Content Central är en plattform för att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Vi har varit igång i Sverige i ungefär två år och ska nu ta steget ut mot en internationell marknad. Nuvarande team är fyra personer och ambitionen är att vi ska vara närmare tio redan i början av 2017.

ARBETSUPPGIFTER
Som systemutvecklare hos Content Central får du planera, utveckla och underhålla våra produkter. Tillsammans i företaget tar vi fram specifikationer, designar och planerar lösningar från grunden. Du kommer få vara delaktig i hela processen från behovsanalys till driftsättning. Du kommer ges stora möjligheter att forma produkten vi bygger både utifrån ett utvecklingsperspektiv och användarperspektiv. Vi arbetar agilt och ett självständigt arbete blandas med diskussion inom teamet för att få fram bästa produkt och resultat.

OM DIG
Du har en god förmåga att formulera dig och presentera ideér och formulera problem i grupp. En god förståelse och känsla för lösningsarkitektur. Du har lätt att samarbeta med såväl affärsdrivande personer som inom utvecklingsteamet. Du är orädd att tackla varken svåra problem eller integrationer av komplexa system. Talar och skriver flytande svenska och engelska. Relevant högskoleutbildning är meriterande. Relevant arbetslivserfarenhet är meriterande.

ÖNSKADE KVALIFIKATIONER OCH ERFARENHETER
Vi ser helst att du har erfarenhet av så många som möjligt av följande:

  •     JavaScript
  •     Single Page Applications
  •     React
  •     SCSS
  •     C#.net
  •     Microsoft Azure
  •     Entity Framework
  •     SQL
  •     Git
  •     Git-flow
  •     Continuous development
  •     REST
  •     Visual studio
  •     UX/Design

Har du dessutom ett genuint intresse för journalistik eller olika typer av media i allmänhet kommer du platsa perfekt hos oss!

Anställningsform: Heltid tillsvidareanställning
Lön: Enligt överenskommelse
Start: Helst januari 2017
Arbetstid: Kontorstider
Arbetsplats: Umeå

Låter detta intressant? Hör av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Din ansökan vill vi ha senast 2016-12-09.

Är du intresserad av att få arbeta med en modern lösning där du har stora möjligheter att styra arbetet och produkten? Vi söker dig som är en duktig systemutvecklare med bred teknisk kompetens som vill skapa lösningar du själv känner stolthet inför.

Vi söker både full-stack, back-end, front-end utvecklare - och för denna tjänst mer fokus på back-end. Vi ser det viktigare att vi hittar rätt person än rätt förkunskaper. Våra huvudsakliga teknologier är C#/.NET och React.JS.

Content Central är en plattform för att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Vi har varit igång i Sverige i ungefär två år och ska nu ta steget ut mot en internationell marknad. Nuvarande team är fyra personer och ambitionen är att vi ska vara närmare tio redan i början av 2017.

ARBETSUPPGIFTER
Som systemutvecklare hos Content Central får du planera, utveckla och underhålla våra produkter. Tillsammans i företaget tar vi fram specifikationer, designar och planerar lösningar från grunden. Du kommer få vara delaktig i hela processen från behovsanalys till driftsättning. Du kommer ges stora möjligheter att forma produkten vi bygger både utifrån ett utvecklingsperspektiv och användarperspektiv. Vi arbetar agilt och ett självständigt arbete blandas med diskussion inom teamet för att få fram bästa produkt och resultat.

OM DIG
Du har en god förmåga att formulera dig och presentera ideér och formulera problem i grupp. En god förståelse och känsla för lösningsarkitektur. Du har lätt att samarbeta med såväl affärsdrivande personer som inom utvecklingsteamet. Du är orädd att tackla varken svåra problem eller integrationer av komplexa system. Talar och skriver flytande svenska och engelska. Relevant högskoleutbildning är meriterande. Relevant arbetslivserfarenhet är meriterande.

ÖNSKADE KVALIFIKATIONER OCH ERFARENHETER
Vi ser helst att du har erfarenhet av så många som möjligt av följande:

  •     JavaScript
  •     Single Page Applications
  •     React
  •     SCSS
  •     C#.net
  •     Microsoft Azure
  •     Entity Framework
  •     SQL
  •     Git
  •     Git-flow
  •     Continuous development
  •     REST
  •     Visual studio
  •     UX/Design


Har du dessutom ett genuint intresse för journalistik eller olika typer av media i allmänhet kommer du platsa perfekt hos oss!

Anställningsform: Heltid tillsvidareanställning
Lön: Enligt överenskommelse
Start: Helst januari 2017
Arbetstid: Kontorstider
Arbetsplats: Umeå

Låter detta intressant? Hör av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Din ansökan vill vi ha senast 2016-12-09.

Vi söker nu en engelskspråkig redaktör med ansvar för att granska, redigera och godkänna engelskspråkiga texter som säljs och vidaredistribueras till medier.

Vi söker dig som har bred erfarenhet av att arbeta med engelskspråkigt redaktionellt material. Du har god förståelse för det redaktionella arbetsflödet och en god social förmåga.

Content Central är en plattform för att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Vi har varit igång i Sverige i ungefär två år och ska nu ta steget ut mot en internationell marknad. Nuvarande team är fyra personer och ambitionen är att vi ska vara närmare tio redan i början av 2017.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

  • Text- och språkgranskning samt redigering av engelskspråkiga artiklar
  • Skriva informationstexter på engelska samt översätta svenska texter till engelska
  • Kundsupport gentemot frilansjournalister och medier

BAKGRUND OCH KOMPETENS

  • Du har journalistisk utbildning/bakgrund eller motsvarande.
  • Engelska som modersmål, eller flerårig vana att arbeta med engelska texter, översättningar mm. Felfri engelska i tal och skrift, även grammatiskt. Vi ser gärna att du också har goda kunskaper i det svenska språket, dock inget krav.
  • Du har dokumenterad erfarenhet av att jobba med mjukvara som Adobe Photoshop och InDesign.

VAD ERBJUDER VI?

Content Central är en kreativ och stimulerande arbetsplats som vidgar vyerna. Vi arbetar också aktivt med att medarbetarna ska ha möjlighet att använda och utveckla sin kompetens i takt med organisationens behov och de egna förutsättningarna.

Anställningsform: 50% (halvtid) med möjlighet till heltid i förlängningen. Tillsvidareanställning.
Lön: Enligt överenskommelse
Start: Helst januari 2017.
Arbetstid: Kontorstider
Arbetsplats: Umeå

Låter detta intressant? Hör av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Din ansökan vill vi ha senast 2016-12-09.

Vi söker nu en engelskspråkig Content Manager med ansvar för sociala medier - som ska arbeta med att kommunicera med användare och medier via sociala och digitala plattformar.
Vi söker dig som har bred erfarenhet av att arbeta med digitala och sociala plattformar och som har ett stort intresse av journalistik i bred bemärkelse. Du är väl bekant med de olika verktyg som finns för att på ett effektivt och strukturerat skapa annonser, inlägg samt statistikuppföljning. Du har också gärna arbetat med utskick av nyhetsbrev.
Content Central är en plattform för att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Vi har varit igång i Sverige i ungefär två år och ska nu ta steget ut mot en internationell marknad. Nuvarande team är fyra personer och ambitionen är att vi ska vara närmare tio redan i början av 2017.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

  • Att i det dagliga flödet skapa, paketera och publicera nyheter på Content Centrals sociala plattformar, så som Twitter, Facebook, Instagram och LinkedIn med syfte att attrahera nya användare samt att skapa mervärde för befintliga.
  • Veckovis upprätta och skicka ut nyhetsbrev
  • Utvärdera utfall av målsättningar, inlägg och annonser
  • Att som en del av redaktionens digitala team utvärdera, utveckla och utbilda i de arbetsmetoder som krävs

BAKGRUND OCH KOMPETENS

  • Du har journalistisk utbildning eller motsvarande, dock inget krav
  • Engelska som modersmål, eller flerårig vana att arbeta med engelska texter, översättningar mm. Felfri engelska i tal och skrift, även grammatiskt. Vi ser gärna att du också har goda kunskaper i det svenska språket, dock inget krav.
  • Du har dokumenterad erfarenhet av publicering i digitala och sociala medier och förstår medielogiken på digitala och sociala plattformar
  • Du har dokumenterad erfarenhet av att jobba med mjukvara som Adobe Photoshop och InDesign och gärna program för rörlig bild (meriterande)
  • Du har grundläggande kunskaper om HTML och SEO.

VAD ERBJUDER VI?
Content Central är en kreativ och stimulerande arbetsplats som vidgar vyerna. Vi arbetar också aktivt med att medarbetarna ska ha möjlighet att använda och utveckla sin kompetens i takt med organisationens behov och de egna förutsättningarna.

Anställningsform: 50% (halvtid) med möjlighet till heltid i förlängningen. Tillsvidareanställning.
Lön: Enligt överenskommelse
Start: Helst januari 2017.
Arbetstid: Kontorstider
Arbetsplats: Umeå

Låter detta intressant? Hör av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Din ansökan vill vi ha senast 2016-12-09.

Det amerikanska riskkapitalbolaget 500 Startups har valt att investera 1,7 MSEK ($200 000) i Content Central. En investering som passar bra i tid eftersom bolaget just nu arbetar på en internationell lansering.

Content Central är en onlineplattform för att koppla ihop frilansjournalister och redaktioner för distribution av artiklar och nyheter. Företaget har idag en marknadsplats för redaktionellt innehåll i Sverige och förbereder för att skala upp verksamheten internationellt.

– Det känns otroligt spännande att 500 Startups har valt att investera i vårt bolag. De är en av världens mest erkända investerare i bolag i tidiga skeden. Att de dessutom är baserade i Silicon Valley är förstås än mer triggande för oss som ungt techbolag, säger Joachim Ljungquist, vd i Content Central.

500 Startups har investerat i en handfull bolag i Sverige, men Content Central är det enda bolaget norr om Stockholm.

– Vi håller precis på att lansera Content Central i de stora engelskspråkiga länderna, dock med primärt fokus på Storbritannien. Internationellt finns ca 300 000 frilansjournalister. Våra tjänster ska kraftigt förenkla arbetet för såväl frilansjournalisterna som redaktionerna, säger Joachim Ljungquist.

Investeringen sker via konvertibler som kan konverteras till aktier. 500 Startups har också option på att delta i framtida finansieringsrundor. Content Central kommer under hösten att genomföra en nyemission med målsättningen att tillföra bolaget ca 11 MSEK.

För mer information, kontakta Joachim Ljungquist på 0738-47 98 01 / Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Pressbilder finns att hämta på: http://bit.do/pressbilder-cc

Här fortsätter vi att redovisa vad vi har kommit fram till genom att analysera artiklar på Content Central.
Första delen av analysen, "Vilka ämnen efterfrågas mest", hittar du här!

Högsta genomsnittspriserna

Följande kategorier betingar de högsta genomsnittspriserna:

Samhälle    3 931 kr
Gör-det-själv    3 920 kr
Familj & relationer    3 872 kr
Trädgård    3 826 kr
Medicin & forskning    3 733 kr
Resor    3 667 kr
Miljö & klimat    3 450 kr
Hobby & fritid    3 419 kr
Politik    3 319 kr
Livsstil    3 294 kr

 

Vi har tagit fram statistik för de 1000 senaste artiklarna som redaktörer har sökt fram och varit inne och tittat på. Detta för att analysera vilka ämnen, prisnivåer, textlängder mm som efterfrågas mest just nu.

Antal artikelvisningar: 1000 st (varav 802 unika)
Antal medier/redaktörer: 52 st varav 38% köpte artiklar. (2,45 köp per redaktör)
Totalt antal inloggningar: 180 st (i snitt alltså 3,5 inloggningar per redaktör)
Antal lästa artiklar/besök: 4,4 st

Köpta artiklar: 129 st av 802 unika under perioden
Lästa artiklar/köp: 6,2 st
Köpta artiklar/besök: 0,72 st

Genomsnittslängd på sålda artiklar har varit 4108 tecken (median 3581 tecken). Genomsnittligt pris har varit 2019 kr/st.

Ca 13% av de besökta artiklarna har blivit sålda. I snitt har de säljande frilansjournalisterna lagt in 5,96 artiklar hos Content Central.