Content Central sticker upp mot jättarna

Nu tar nyhetsbyrån Content Central upp kampen mot jättarna TT (Spektra) och Bulls. Förutom färdigt redaktionellt kvalitetsmaterial i form av artiklar och reportage kan medier nu köpa även korsord, sudokus och pyssel genom den nya aktören på

 marknaden.
Konceptet är enkelt: på Content Central laddar innehållsleverantörer upp sitt material till försäljning, bestämmer vem som får köpa det och sätter själva pris. Medier kan sedan med en enkel knapptryckning köpa och ladda hem innehåll för omedelbar publicering. Och nu har sortimentet alltså utökats med såväl korsord som sudokus.

– Det känns otroligt bra att nu även kunna erbjuda korsord och sudokus av varierande svårighetsgrad till våra köpare. Vare sig man behöver komplettera befintliga sätt att arbeta genom ett enstaka köp eller vill göra återkommande köp av artiklar eller pyssel är det enkelt att hitta innehåll hos oss, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare.

Sedan hösten 2014 har Content Central varit igång med försäljning av redaktionellt material. Det handlar framför allt om featurematerial, nöje, kultur, resereportage, recept m.m. Eftersom flera olika innehållsleverantörer kan bidra med artiklar om samma ämne kan Content Central dessutom erbjuda mångfald och valmöjligheter.

– Fler röster kan göra sig hörda, vilket ger köparna möjlighet att välja det material som passar det egna mediet bäst utifrån bland annat vinkel, längd, tonalitet och olika typer av specialistkunskaper hos innehållsleverantörerna. Det – i kombination med vår öppna affärsmodell som välkomnar alla typer av medier – gör Content Central till en aktör att räkna med, avslutar Joachim Ljungquist.

Content Central är en marknadsplats för redaktionellt innehåll. Tjänsten har i skrivande stund ca 1100 anslutna frilansjournalister, ämnesexperter, skribenter och fotografer
.