Dohi Venture och Almi Invest investerar i redaktionella onlinetjänsten Content Central

webbpic contentcentralDohi Venture och Almi Invest går in med riskkapital i den nya nyhetsbyrån Content Central. För det prisbelönta företaget, som förmedlar redaktionellt material, ger det möjligheter att utveckla nya tjänster som bidrar till att lösa krisen för medier – även utanför Sveriges gränser.

Affärsidén för Content Central är att hjälpa mediehus och frilansproducenter att förenkla flödet och hanteringen av redaktionellt innehåll för publicering i digitala och traditionella kanaler. Enkelt beskrivet kan redaktioner köpa och publicera innehåll – allt från artiklar och reportage till recensioner och recept – från frilansproducenter genom ett par enkla knapptryckningar. Den stora vinsten är att man minskar arbetet med administration och manuell handpåläggning. Över 700 frilansjournalister och skribenter är idag anslutna till tjänsten; de levererar och sätter själva pris på det material de vill sälja.
                            
– Vi har haft möjlighet att följa bolaget under utvecklingen och tycker att Content Central har ett mycket intressant och skalbart koncept som kan ha stor potential såväl nationellt som internationellt. Vårt huvudfokus ligger på bolag med en digital grund i sin affär och drivna entreprenörer, därför passar investeringen bra in i vår strategi, säger Per Spångberg, vd för Dohi Venture.

Mediebranschen befinner sig i rejäl gungning och allt fler redaktioner ser sig tvingade att skära ned och minska sina personalkostnader.                 

– Förändringarna inom branschen sker just nu otroligt snabbt och det kommer att hända mycket de närmaste åren. Exakt hur medielandskapet kommer att se ut framöver vet egentligen ingen. Något som däremot alltid kommer att bestå – och sannolikt öka – är efterfrågan av innehåll, oavsett om det är text, foto, video, ljud eller annat. Jag har själv arbetat många år i mediebranschen och vet hur det kan kännas när man av olika anledningar inte fått in allt beställt material nära inpå att en tidning ska gå till tryck. I samband med det kom grundidén till vad som idag utgör tjänsten, säger Joachim Ljungquist, vd för Syndigate AB som driver Content Central.

Content Central utsågs i juni 2014 till ett av Sveriges tjugo hetaste tech-bolag och hamnade på Almis "Tech 20"-lista.

– Utifrån mitt perspektiv som investerare ser jag att det finns en tydlig skalbarhet i Content Centrals affärsmodell. Det innebär att den kan få spridning inom mediebranschen, inte bara här i Sverige utan även internationellt där dålig lönsamhet precis som i Sverige utgör ett stort problem, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest.

Content Central har i september flyttat in hos Dohi Venture ovanför Utopia-gallerian i centrala Umeå, en kreativ mötesplats med ambitioner att bli en internationell knutpunkt inom den digitala upplevelseindustrin.
Syndigate, bolaget som utvecklar Content Central, har knappt funnits i ett år, men har idag fem anställda och siktar på fortsatt expansion.
                            
– Starka delägare med kapital, nätverk och strategisk kompetens ger oss möjlighet att öka våra försäljnings- och marknadsaktiviteter, samtidigt som vi fortsätter bygga såväl vår plattform som vårt varumärke. Vi är mycket glada att Almi Invest och Dohi Venture har valt att investera i oss, vilket visar på ett stort förtroende för vårt bolag, säger Joachim Ljungquist.

För ytterligare information:
Joachim Ljungquist, vd Syndigate AB/Content Central, tel: +46 (0)73-847 98 01 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Per Spångberg, vd Dohi Venture, tel: +46 (0)70-792 81 50 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Emanuel Dohi, vd Dohi Sweden, tel: +46 (0)70-980 95 31 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lena Forsberg Fridlund, Investment Manager Almi Invest, tel: +46 (0)70-299 15 50 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Content Central drivs av Syndigate AB och är en B2B-plattform (Business to Business) som kan liknas vid iTunes, AppStore och Google Play, fast för redaktionellt material. Textmaterial på Content Central är färdigt att direkt importeras och publiceras via mediernas egna redaktionella system, vilket är en stor fördel då arbetsmoment och administrativa led kan minskas.

Pressbilder finns att hämta på: http://bit.do/pressbilder-cc