Nyhetsbyrån Content Central expanderar och växlar upp

Uppstickaren Content Central är en nyhetsbyrå som förmedlar artiklar och annat redaktionellt material mellan frilansjournalister och medier. Företaget lanserades förra sommaren för innehållsleverantörer och så sent som i oktober öppnades tjänsten för medier. Nu utökar verksamheten kraftigt.

Fram till nyligen har företaget haft fem anställda, men nu förstärks teamet av ytterligare två utvecklare på heltid.

– Idag är tjänsten fortfarande en betaversion och vi har löpande genomfört tester och utvärderingar. Målet är inställt på att version 1.0 ska lanseras i slutet av året, säger vd Joachim Ljungquist.

Ambitionen är att Content Central ska vara den naturliga mötesplatsen mellan redaktioner och deras externa leverantörer – oavsett om det är frilansjournalister, fotografer, illustratörer, korsordsmakare eller annat. Syftet är att man ska kunna marknadsföra sig själv och sitt material på ett effektivare sätt, samtidigt som material- och administrativa flöden ska förenklas för alla parter.

– Genom att erbjuda lösningar som gör att redaktionernas processer effektiviseras vill vi bidra till en attraktivare frilansmarknad. Det är en hel del arbete kvar, men vi börjar komma en bit på vägen, avslutar Joachim Ljungquist

Under augusti händer mycket på Content Central:

  • Förmedling av uppdrag lanseras
  • Försäljning av serier och strippar påbörjas
  • Tjänsten öppnas för fotografer
  • Materialleverans för nya avtal sätts igång