Vi har tagit fram statistik för de 1000 senaste artiklarna som redaktörer har sökt fram och varit inne och tittat på. Detta för att analysera vilka ämnen, prisnivåer, textlängder mm som efterfrågas mest just nu.
Antal artikelvisningar: 1000 st (varav 802 unika)
Antal medier/redaktörer: 52 st varav 38% köpte artiklar. (2,45 köp per redaktör)
Totalt antal inloggningar: 180 st (i snitt alltså 3,5 inloggningar per redaktör)
Antal lästa artiklar/besök: 4,4 st
Köpta artiklar: 129 st av 802 unika under perioden
Lästa artiklar/köp: 6,2 st
Köpta artiklar/besök: 0,72 st
Genomsnittslängd på sålda artiklar har varit 4108 tecken (median 3581 tecken). Genomsnittligt pris har varit 2019 kr/st.
Ca 13% av de besökta artiklarna har blivit sålda. I snitt har de säljande frilansjournalisterna lagt in 5,96 artiklar hos Content Central.
--------------------------------------------------------
Under en period har vi jämfört alla artiklar som frilansjournalister lägger in till försäljning på Content Central
Antal frilansjournalister: 432
Varav kvinnor: 242 (56%)
Varav män: 190 (44%)
Detta återspeglar verkligheten ganska bra då vi sedan tidigare har gjort bedömningen att av Sveriges frilansjournalister är ca 60% kvinnor och 40% män.
Antal artiklar: 2663 st
Genomsnittlig längd: 4628 tecken
Genomsnittligt pris: 2387 kr/artikel
Värt att notera – recensioner är i regel kortare samt har ett generellt lägre pris än "vanliga" artiklar.
Totalt finns idag ca 4700 artiklar. Antalet anslutna frilansjournalister, fotografer och ämnesexperter är 2245 st. Antalet medier med konto är ca 240 st.
----------------------------------------------------------
Sälj mer genom att ha fler artiklar
Har man flera artiklar så marknadsför de varandra på olika sätt. Av de som exempelvis har tio artiklar har över hälften sålt en eller flera artiklar.
Antal artiklar | Säljer | |
Över 100 | 100,0% | |
50 till 99 | 80,0% | |
25 till 49 | 69,2% | |
10 till 24 | 56,3% | |
5 till 9 | 21,1% | |
3 till 4 | 12,5% | |
2 st | 3,6% | |
1 st | 2,1% |
Reservation: För de flesta tabeller gäller att vi har exkluderat "lågprisgrupperna" enskilda recept samt korsord/sudokus.
Vad säljer bäst?
10 huvudkategorier i säljtoppen. Procentsiffran anger andel av försäljning.
Nöje & kultur (totalt) | 17,9% | |
Företagande, näringsliv, ekonomi | 16,1% | |
Träning, skönhet & hälsa | 14,3% | |
Bostad (totalt) | 9,8% | |
Familj & relationer | 8,9% | |
Krönikor | 8,9% | |
Resor & livsstil | 6,3% | |
Mat & dryck (exkl recept) | 4,5% | |
Motor | 4,5% | |
Teknik | 3,6% |
Vad finns det mest av?
10 huvudkategorier i innehållstoppen, dvs av allt innehåll på Content Central.
Nöje & kultur (totalt) | 22,1% | |
Resor & livsstil | 14,6% | |
Krönikor | 10,0% | |
Företagande, näringsliv | 9,6% | |
Bostad (totalt) | 6,7% | |
Samhälle | 5,8% | |
Träning, skönhet & hälsa | 5,5% | |
Djur & natur | 4,5% | |
Familj & relationer | 4,2% | |
Mat & dryck (exkl recept) | 3,5% |
Vad söker redaktörer efter?
10 huvudkategorier i topp vad gäller sökningar och artikelvisningar.
Resor & livsstil | 26,0% | |
Företagande, näringsliv | 13,1% | |
Motor | 9,9% | |
Krönikor | 9,0% | |
Familj & relationer | 7,0% | |
Träning, skönhet & hälsa | 5,6% | |
Nöje & kultur (totalt) | 5,3% | |
Samhälle | 4,4% | |
Djur & natur | 2,7% | |
Mat & dryck (exkl recept) | 2,3% |
Tillgång och efterfrågan
Här har vi brutit ned uppgifterna till samtliga grundkategorier. ET-värdet anger andel av sökningar och artikelvisningar jämfört med utbudet av artiklar – inom respektive kategori.
ET-värde | |
Företagande | 335% |
Gör-det-själv | 284% |
Kuriosa | 253% |
Träning & fitness | 242% |
Inredning | 218% |
Skönhet & hälsa | 187% |
Näringsliv & arbete | 187% |
Trädgård | 184% |
Teknik | 181% |
Hus & hem | 157% |
IT, datorer & prylar | 155% |
Djur & natur | 150% |
Fotografering | 148% |
Jakt & fiske | 133% |
Motor | 125% |
Mode | 124% |
Ekonomi | 119% |
Miljö & klimat | 117% |
Livsstil | 114% |
Mat & Dryck | 114% |
Medicin & forskning | 110% |
Hobby & fritid | 99% |
Film | 92% |
Barn & ungdom | 86% |
Spel | 86% |
Sport & fritid | 85% |
Nöje & kultur | 73% |
Familj & relationer | 59% |
Kåserier | 52% |
Historia | 49% |
Fornminnen | 49% |
Politik | 46% |
Resor | 45% |
Spelrecensioner | 37% |
Krönikor | 32% |
Musik | 32% |
Musikrecensioner | 32% |
Samhälle | 24% |
Filmrecensioner | 23% |
TV, serie & video | 20% |
Bokrecensioner | 19% |
Litteratur | 17% |
Det görs exempelvis 3,35 gånger så många sökningar/visningar av artiklar inom Företagande jämfört med vad som erbjuds inom ämnet. Undantaget från listan är recept och korsord/pyssel. (Olika typer av recensioner borde även de undantas från listan pga deras korta livslängd.)
Så ska ET-tabellen tolkas:
Ju högre ET-värde desto lättare att sälja artiklar inom kategorin. Det finns alltså färre artiklar än efterfrågan – och därmed bättre möjligheter att sälja.
Enligt vår bedömning i dagsläget kan värdet generellt tolkas enligt följande:
Över 300% - Glödhet efterfrågan, stor brist på bra artiklar
200-299% - Mycket stor efterfrågan, relativt lågt utbud
150-200% - Stor efterfrågan och lagom utbud
100%-149% - God efterfrågan, relativt gott utbud
40-99% - Något lägre efterfrågan, gott utbud
Under 40% - Ganska låg efterfrågan, mycket gott utbud
Statistik ska självklart tas med en nypa salt! Uppgifterna bygger på vad som sökts av redaktörer och som har fångat deras uppmärksamhet. Andra viktiga parametrar som påverkar köp är givetvis om artikeln är bra och passar tidningen, om textlängden/formatet fungerar samt att priset ryms inom budgeten.
En kategori eller ett ämne kan ha hög efterfrågan och ändå få ett lågt ET-värde – exempelvis Resor. Kategorin Resor hamnar på 5:e plats vad gäller mest populära kategorier, men det finns också ett stort utbud av resereportage. Trots det säljs relativt lite resereportage i nuläget.
Reservation:
Vissa ämnesområden/kategorier är väldigt närliggande varandra (exempelvis Näringsliv & arbete / Ekonomi). Vi har idag många kunder inom olika typer av branschpress där företagarrelaterat material har stor efterfrågan. Nya typer av kunder och specialtidningar kan dock kasta om ordningen på vad som efterfrågas.
Nästa vecka kommer vi att släppa nästa del av vår statistik & analys.