Nya medieplattformen Wryter lanseras i London

web launchimage wryter

Content Central har i fyra år utvecklat plattformen ”Wryter” för att redaktioner lättare ska kunna planera, producera och distribuera artiklar. Lanseringen sker internationellt med vd:n på plats i London med samarbetspartners.

Content Central startade med en vinnande idé i affärsplantävlingen Venture Cup 2013. Då var fokus på att vara en marknadsplats där frilansjournalister kunde sälja artiklar till medier. Ett år senare lanserades tjänsten som idag har ca 3000 frilansjournalister och fotografer anslutna.

Än idag bedrivs försäljning av artiklar, men i bakgrunden av detta har under nära fyra år utvecklats en helt ny plattform för produktion av innehåll.

– Vi märkte att mediebranschen behövde ett gränslöst verktyg för att tydligare kunna strukturera ett planerat innehåll, lägga ut uppdrag såväl inom redaktionen som bland frilansjournalister, möjliggöra samarbeten och enkelt kunna följa produktionen med full kontroll. Fyra år senare har vi äntligen byggt klart ”Wryter” som är ett sådant verktyg, säger bolagets vd Joachim Ljungquist.

Wryter kan beskrivas som en intuitiv plattform som hanterar all planering av artiklar, vem som gör vad, status, kommentarer, kommunikation, deadlines, bildarkiv samt redaktionell kalender. Målet är att förenkla arbetet för redaktioner, samtidigt som effektiviteten ska öka samt att kontroll och överblick ska kunna göra vardagen mindre stressig för såväl journalister som redaktörer.

Så sent som för några dagar sedan meddelade bolaget att man tecknat leveransavtal av redaktionellt innehåll till 33 gratistidningar. Produktionen och distributionen av artiklarna sker genom nya plattformen Content Central Wryter.


Officiell lansering

Under tisdagen sker den officiella lanseringen på WeWork i London, där Joachim Ljungquist sitter tillsammans med en samarbetspartner som nu rullar ut plattformen för sina kunder. London är navet i en av världens största mediemarknader och det är självklart för bolaget att vara representerade här.

– Vi har från dag ett siktat på en internationell marknad och det känns spännande och betydande att vi har tecknat vårt första kundavtal här i London. Under närmare två år har vi arbetat nära marknaden i London för att utveckla rätt produkt och validera marknaden. Dessutom har användare betatestat ”Wryter” i ett halvår i skarp produktion, berättar Joachim.

Bolaget har sedan starten tagit in kapital från bland andra Almi Invest, amerikanska 500 Startups samt lokala investerare som PartnerInvest, Digitala Tillväxtkassan och Fort Knox.


”MVP på steroider”

Valet av tidpunkt för en lansering av en tjänst ska ske är långt ifrån självklart. Oftast utvecklas först en MVP (Minimum Viable Product), det vill säga minsta möjliga version av tjänsten för att därefter utvecklas vidare med hjälp av input från användare.

– Vi började givetvis med en MVP, men med tiden har det verkligen blivit en MVP på steroider. Sällan är vägen för en digital produktutveckling spikrak. Man gör många felaktiga beslut på vägen, börjar om på nytt, testar nya vägval och sedan strävar efter att hitta rätt fokus. När är en digital produkt klar? Aldrig, skulle jag säga. Det gäller att komma fram till ”när” är en produkt tillräckligt klar för att lansera den på marknaden. För oss är det nu, avslutar Joachim Ljungquist.


Mer information om Content Central Wryter finns på www.wryter.se

---

Skärmdumpar från Content Central Wryter:

assignment

 

assign story

 

create links

 

email

 

fullscreen image preview1

 

fullscreen image preview2

 

fullscreen image preview3

 

 

fullscreen image preview4 alt

 

inline comments

 

inline images

 

notifications

 

story

 

Story Chat