Veckans frilans: Gustaf Brickman

gustaf2Namn: Gustaf Brickman
Ålder: 34 år
Bor: Stockholm

Vad har du för utbildning och och vilka är dina specialområden? 
– Jag är utbildad journalist från Södertörns högskola. Viktigare tror jag dock är att jag varit företagare sedan 2003, inom såväl mediebranschen som livsmedelsbranschen. Det tror jag är en förutsättning för att skriva bra om företagande och entreprenörskap.

När och varför började du frilansa?
– 2008 när jag sa upp mig från mitt vuxna livs enda anställning – kommunikatör på Statens kulturråd. Att vara anställd var inte min grej.

Du arbetar både som frilansjournalist och som copywriter. Berätta!
– Företagande intresserar mig, och jag dras på något sätt mot näringslivet. Därför var det ganska naturligt att bredda verksamheten även mot företag. Ur ett företagarperspektiv innebär det ju också att jag får en mycket större potentiell kundkrets (som dessutom betalar bra).

Vad finns det för skillnader och likheter mellan rollerna?
– Om man gör det bra är det ofta samma sak. En bra historia är en bra historia oavsett vem avsändaren är. 

Upplever du att de två yrkesrollerna går ihop eller kan det uppstå ”konflikter” mellan marknadsföraren Gustaf och den kritiska/neutrala journalisten Gustaf?
– När jag började arbeta med det som i dag kallas content så fanns det nog många som tyckte att det var att ”gå över till andra sidan”. Jag såg aldrig konflikten på det sättet – i mina ögon är content en sympatisk form av marknadsföring. Jag kanske hade sett annorlunda på saken om jag var en wallraffande murvel, men det är jag som tur är inte.

Vilken är den största utmaningen för frilansare idag – och hur ser framtiden ut?
– Att sälja. Det finns ett glapp mellan redaktörer som med ljus och lykta söker efter duktiga frilansare och frilansarna som letar efter redaktioner att samarbeta med. Content Central är ett steg i rätt riktning. 

Hur säljer du in en artikelidé till en tidning?
– Det gör jag inte. Att pitcha idéer kräver oerhört mycket tid, engagemang och energi – så mycket att det är svårt att bli en framgångsrik ”journalistföretagare”. Pengar är knappast allt men det är svårt att skriva bra om man är stressad över hyran. Så jag pitchar inte jobb. Jag pitchar om något in mig själv i mer informella sammanhang och hoppas att telefonen ska ringa. Om telefonen är tyst så kallar jag det semester, men att lyckas med den tankevurpan har varit en mental utmaning.

Har du särskilda jobb/kontorsrutiner? 
– Jag är nog ganska fri från rutiner, det är ju en av fördelarna med att vara egen. Men jag kollar bara min mail två gånger om dagen, mailplingen riskerar annars att sabotera hela min dag.

Vilka är dina bästa tips för att komma igång när inspirationen tryter?
– Skriv en dålig artikel. När du har den klar är det mycket lättare att gå in och göra den bra. Det sämsta man kan göra är att fastna i en formulering och sitta där med ett tomt dokument, då är det bättre att bara skriva ”xxx” och sedan skriva vidare. 

Vilka råd skulle du ge till någon som vill ge sig in i frilansbranschen?
– Att bli framgångsrik handlar inte så mycket om att vara bäst på att skriva. I stället handlar det om att vara BRA på att skriva och BÄST på att sälja. Sedan ska du leverera i tid och utan krångel – och vara en rolig prick att dricka öl med. Men det gäller nog i alla branscher.