Vi har tagit fram statistik för de 1000 senaste artiklarna som redaktörer har sökt fram och varit inne och tittat på. Detta för att analysera vilka ämnen, prisnivåer, textlängder mm som efterfrågas mest just nu.

Antal artikelvisningar: 1000 st (varav 802 unika)
Antal medier/redaktörer: 52 st varav 38% köpte artiklar. (2,45 köp per redaktör)
Totalt antal inloggningar: 180 st (i snitt alltså 3,5 inloggningar per redaktör)
Antal lästa artiklar/besök: 4,4 st

Köpta artiklar: 129 st av 802 unika under perioden
Lästa artiklar/köp: 6,2 st
Köpta artiklar/besök: 0,72 st

Genomsnittslängd på sålda artiklar har varit 4108 tecken (median 3581 tecken). Genomsnittligt pris har varit 2019 kr/st.

Ca 13% av de besökta artiklarna har blivit sålda. I snitt har de säljande frilansjournalisterna lagt in 5,96 artiklar hos Content Central.

Foto FredricEdin ny

Content Central fortsätter att växa och utökar nu med ytterligare en anställd. Fredric Edin har arbetat i över 20 år som företagare, eventskapare och mediesäljare. Nu är han i full färd med att sätta sig in i sitt nya arbete som kundansvarig på Content Central.

Hur känns det med nytt jobb?
– Fantastiskt spännande! Det känns roligt att arbeta med en produkt som är lika bra som självklar och nu gäller det att få ännu fler att upptäcka den.
Vad blir din roll på Content Central?
– Jag kommer som kundansvarig framför allt att vara en länk mellan Content Central och medierna. Tanken är att jag ska underlätta för redaktioner att beställa redaktionellt innehåll, att hitta nya skribenter och fotografer för uppdrag och att upptäcka idén och nyttan med de tjänster vi erbjuder.
Hur kommer du att ta dig an den uppgiften?
 – Genom att kontakta och besöka redaktioner och förklara hur enkelt och smidigt Content Central är. Samtidigt gäller det också att vara lyhörd för användarnas önskemål och behov så att vi tillsammans kan utveckla Content Central. Delaktighet från alla parter är en förutsättning för att tjänsten ska kunna utvecklas på bästa sätt.
Vad är din bakgrund?
– Inom mediebranschen har jag varit mediesäljare och ansvarig utgivare för ett par gratistidningar. Dessutom har jag gett ut en handbok för villaägare tillsammans med Svensk Byggtjänst. Jag har också hunnit med att driva hotell och restauranger och varit konsertarrangör.

Namn: Fredric Edin
Ålder: 52
Familj: fru och tre vuxna barn
Intressen: att bygga, fixa och inreda hemma, antikviteter, film m.m.

Uppstickaren Content Central är en nyhetsbyrå som förmedlar artiklar och annat redaktionellt material mellan frilansjournalister och medier. Företaget lanserades förra sommaren för innehållsleverantörer och så sent som i oktober öppnades tjänsten för medier. Nu utökar verksamheten kraftigt.

Fram till nyligen har företaget haft fem anställda, men nu förstärks teamet av ytterligare två utvecklare på heltid.

– Idag är tjänsten fortfarande en betaversion och vi har löpande genomfört tester och utvärderingar. Målet är inställt på att version 1.0 ska lanseras i slutet av året, säger vd Joachim Ljungquist.

Ambitionen är att Content Central ska vara den naturliga mötesplatsen mellan redaktioner och deras externa leverantörer – oavsett om det är frilansjournalister, fotografer, illustratörer, korsordsmakare eller annat. Syftet är att man ska kunna marknadsföra sig själv och sitt material på ett effektivare sätt, samtidigt som material- och administrativa flöden ska förenklas för alla parter.

– Genom att erbjuda lösningar som gör att redaktionernas processer effektiviseras vill vi bidra till en attraktivare frilansmarknad. Det är en hel del arbete kvar, men vi börjar komma en bit på vägen, avslutar Joachim Ljungquist

Under augusti händer mycket på Content Central:

  • Förmedling av uppdrag lanseras
  • Försäljning av serier och strippar påbörjas
  • Tjänsten öppnas för fotografer
  • Materialleverans för nya avtal sätts igång

Content Central har idag närmare 1200 svenska frilansjournalister anslutna till tjänsten. Dessa finns på över 300 orter i Sverige samt utspridda i samtliga världsdelar.
Nya funktioner lanseras inom kort, vilket innebär att frilansjournalister även kommer att kunna berätta VAR de kommer att vara och NÄR. Därmed blir det enklare att få tag på frilansjournalister som är på plats där något händer – eller exempelvis upptäcka vilka som ska till en framtida händelse (exempelvis festivaler, Almedalsveckan osv).

Även artiklar kommer att geotaggas så att det blir enklare att hitta det man söker.

karta cc2015

33 listan VINNARE33-LISTAN. För åttonde året i rad har Ny Teknik och Affärsvärlden utsett Sveriges 33 mest lovande unga teknikbolag. Kriterierna för att få komma med på listan är att företaget är max sju år och att det är baserat på en teknisk innovation med internationell potential.

Ett annat viktigt kriterium är att företaget vill förändra spelreglerna i sin bransch. Det kan också handla om att skapa en helt ny marknad.


Så här skriver Ny Teknik om oss:
Tidningar över hela världen skär ner, men behöver fortfarande material för att fylla sina sidor. För att få den ekvationen att gå ihop har Umeå-företaget Syndigate utvecklat en nätbaserad tjänst som för samman frilansare och olika medier.

På kort tid har företaget Syndigate med plattformen Content Central fått stor spridning och används redan av mer än 1100 frilansande journalister, skribenter och fotografer som därigenom kan sälja sitt material på ett effektivt sätt.

- Nu siktar vi på en internationell expansion, i första hand i England säger företagets vd Joachim Ljungquist.

Syndigate säkrade sin plats på årets 33-lista genom att vinna juryomröstningen vid 33-listans regionala final.
Prisutdelningen ägde rum i Stockholm på Münchenbryggeriet onsdag 14 april.

Logo CC FacebookEn ny uppdragsförmedling, kontakttjänsten Intervju.cc, ytterligare en anställd redaktör – det händer mycket nytt på Content Central parallellt med förmedlingen av kvalitativt redaktionellt material. I och med att Content Central utökat och utvecklat sina tjänster byter vi nu också till en ny och förbättrad logotyp.

– Verksamheten är mer mångfasetterad nu och det vill vi ska avspeglas i symbolen som representerar oss också, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare av Content Central.

Den nya logotypen går att tolka på många olika sätt och kan associeras med allt från en tidning eller en laptop till nätverkande eller en palett av verksamhetsområden.

– Det fina med den nya loggan är just att den kan stå för så mycket, precis som Content Central gör: en mångfald av innehåll – och innehåll med mångfald.

Content Central lanserar inom kort flera nya funktioner och tjänster.


Utöver att symbolen i mitten är ett "C" finns även andra tolkningar. Några av associationerna som kom fram i samband med workshops kring nya logotypen:

  • Laptop – Content Central finns dygnet runt, alla årets dagar i din laptop eller mobil – en plattform du enkelt når närhelst du behöver den.
  • Tidning/bok – Content Central förmedlar kvalitativt redaktionellt innehåll för tryck och webb. Den uppslagna tidningen som mittenfältet också liknar har en känsla av att innehållet läses, den hålls i av någon som läser– d.v.s. tas på allvar.
  • Olika fält – Content Central finns inom flera olika verksamhetsområden, som alla bildar en helhet. Det är byggstenar som tillsammans bildar något komplett.
  • Grönt – Content Central är det nya, fräscha och naturliga sättet att arbeta – en stabil, vänlig och framgångsrik partner.
  • Färgen andas av frisk luft och mint. Färgskalan går också mot hälsa – som i friskvård.
  • Olika nyanser – På Content Central finns en palett av smarta tjänster som underlättar din vardag, en mångfald av material och innehållsleverantörer med olika expertis, kunskap och bakgrund.
  • Nätverkande – Dessa ”munnar” som talar mot varandra visar på nätverksfunktionen.
  • Innehållsrikt – Samma association med garnnystan/flätan gör att det också ser mångfacetterat ut. Att det finns mycket att hämta.

Nu tar nyhetsbyrån Content Central upp kampen mot jättarna TT (Spektra) och Bulls. Förutom färdigt redaktionellt kvalitetsmaterial i form av artiklar och reportage kan medier nu köpa även korsord, sudokus och pyssel genom den nya aktören på

 marknaden.
Konceptet är enkelt: på Content Central laddar innehållsleverantörer upp sitt material till försäljning, bestämmer vem som får köpa det och sätter själva pris. Medier kan sedan med en enkel knapptryckning köpa och ladda hem innehåll för omedelbar publicering. Och nu har sortimentet alltså utökats med såväl korsord som sudokus.

– Det känns otroligt bra att nu även kunna erbjuda korsord och sudokus av varierande svårighetsgrad till våra köpare. Vare sig man behöver komplettera befintliga sätt att arbeta genom ett enstaka köp eller vill göra återkommande köp av artiklar eller pyssel är det enkelt att hitta innehåll hos oss, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare.

Sedan hösten 2014 har Content Central varit igång med försäljning av redaktionellt material. Det handlar framför allt om featurematerial, nöje, kultur, resereportage, recept m.m. Eftersom flera olika innehållsleverantörer kan bidra med artiklar om samma ämne kan Content Central dessutom erbjuda mångfald och valmöjligheter.

– Fler röster kan göra sig hörda, vilket ger köparna möjlighet att välja det material som passar det egna mediet bäst utifrån bland annat vinkel, längd, tonalitet och olika typer av specialistkunskaper hos innehållsleverantörerna. Det – i kombination med vår öppna affärsmodell som välkomnar alla typer av medier – gör Content Central till en aktör att räkna med, avslutar Joachim Ljungquist.

Content Central är en marknadsplats för redaktionellt innehåll. Tjänsten har i skrivande stund ca 1100 anslutna frilansjournalister, ämnesexperter, skribenter och fotografer
.

Nu har vi lanserat första versionen av utökad profil, vilken är inspirerad av LinkedIn. Syftet är att du som frilans ska kunna främhäva dina kompetenser och din erfarenhet – så att medier lättare hittar rätt frilans för sina uppdrag.
Dessutom stärker självfallet profilen också din trovärdighet när det gäller köp av dina befintliga artiklar på Content Central. Dina artiklar får härmed också ett ytterligare syfte, nämligen som exempel och referens på hur du skriver.

När tillräckligt många frilansar har kompletterat sin utökade profil kommer vi att lansera tjänsterna uppdragsförmedling, pitch & brief. Nya verktyg som hjälper dig att få nya frilansuppdrag. Självfallet kostar dessa tjänster inget och vi tar inte heller någon provision vid förmedlade uppdrag.

Nedan visas ett exempel på hur utökad profil ser ut. Du kan själv komplettera din profil genom att gå in i menyn "Användare"->"Profilinformation" och sedan välja fliken "Profil".

Har du ännu inget konto? Registrera dig kostnadsfritt på: https://system.contentcentral.se


Äntligen är styrelsen för Content Central (Syndigate AB) på plats. Från höger: Emanuel Dohi - digital entreprenör, vd och grundare för Dohi Sweden AB, Camilla Björkman - chefredaktör på tidningen Driva Eget och tidigare frilansjournalist, Joachim Ljungquist - grundare och vd, Lena Fridlund Forsgren - Investment Manager på Almi Invest och Per Spångberg - Managing Director för Dohi Venture och har en karriär bland annat från Investor.

webbpic contentcentralDohi Venture och Almi Invest går in med riskkapital i den nya nyhetsbyrån Content Central. För det prisbelönta företaget, som förmedlar redaktionellt material, ger det möjligheter att utveckla nya tjänster som bidrar till att lösa krisen för medier – även utanför Sveriges gränser.

Affärsidén för Content Central är att hjälpa mediehus och frilansproducenter att förenkla flödet och hanteringen av redaktionellt innehåll för publicering i digitala och traditionella kanaler. Enkelt beskrivet kan redaktioner köpa och publicera innehåll – allt från artiklar och reportage till recensioner och recept – från frilansproducenter genom ett par enkla knapptryckningar. Den stora vinsten är att man minskar arbetet med administration och manuell handpåläggning. Över 700 frilansjournalister och skribenter är idag anslutna till tjänsten; de levererar och sätter själva pris på det material de vill sälja.
                            
– Vi har haft möjlighet att följa bolaget under utvecklingen och tycker att Content Central har ett mycket intressant och skalbart koncept som kan ha stor potential såväl nationellt som internationellt. Vårt huvudfokus ligger på bolag med en digital grund i sin affär och drivna entreprenörer, därför passar investeringen bra in i vår strategi, säger Per Spångberg, vd för Dohi Venture.

Mediebranschen befinner sig i rejäl gungning och allt fler redaktioner ser sig tvingade att skära ned och minska sina personalkostnader.                 

– Förändringarna inom branschen sker just nu otroligt snabbt och det kommer att hända mycket de närmaste åren. Exakt hur medielandskapet kommer att se ut framöver vet egentligen ingen. Något som däremot alltid kommer att bestå – och sannolikt öka – är efterfrågan av innehåll, oavsett om det är text, foto, video, ljud eller annat. Jag har själv arbetat många år i mediebranschen och vet hur det kan kännas när man av olika anledningar inte fått in allt beställt material nära inpå att en tidning ska gå till tryck. I samband med det kom grundidén till vad som idag utgör tjänsten, säger Joachim Ljungquist, vd för Syndigate AB som driver Content Central.

Content Central utsågs i juni 2014 till ett av Sveriges tjugo hetaste tech-bolag och hamnade på Almis "Tech 20"-lista.

– Utifrån mitt perspektiv som investerare ser jag att det finns en tydlig skalbarhet i Content Centrals affärsmodell. Det innebär att den kan få spridning inom mediebranschen, inte bara här i Sverige utan även internationellt där dålig lönsamhet precis som i Sverige utgör ett stort problem, säger Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest.

Content Central har i september flyttat in hos Dohi Venture ovanför Utopia-gallerian i centrala Umeå, en kreativ mötesplats med ambitioner att bli en internationell knutpunkt inom den digitala upplevelseindustrin.
Syndigate, bolaget som utvecklar Content Central, har knappt funnits i ett år, men har idag fem anställda och siktar på fortsatt expansion.
                            
– Starka delägare med kapital, nätverk och strategisk kompetens ger oss möjlighet att öka våra försäljnings- och marknadsaktiviteter, samtidigt som vi fortsätter bygga såväl vår plattform som vårt varumärke. Vi är mycket glada att Almi Invest och Dohi Venture har valt att investera i oss, vilket visar på ett stort förtroende för vårt bolag, säger Joachim Ljungquist.

För ytterligare information:
Joachim Ljungquist, vd Syndigate AB/Content Central, tel: +46 (0)73-847 98 01 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Per Spångberg, vd Dohi Venture, tel: +46 (0)70-792 81 50 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Emanuel Dohi, vd Dohi Sweden, tel: +46 (0)70-980 95 31 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lena Forsberg Fridlund, Investment Manager Almi Invest, tel: +46 (0)70-299 15 50 - Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Content Central drivs av Syndigate AB och är en B2B-plattform (Business to Business) som kan liknas vid iTunes, AppStore och Google Play, fast för redaktionellt material. Textmaterial på Content Central är färdigt att direkt importeras och publiceras via mediernas egna redaktionella system, vilket är en stor fördel då arbetsmoment och administrativa led kan minskas.

Pressbilder finns att hämta på: http://bit.do/pressbilder-cc